недеља, 17. дец 2023, 10:00
Франц Лист иноватор
У трећој емисији децембарског циклуса Како слушати музику, посвећеног Францу Листу, уредница Горица Пилиповић говори о његовом оркестарском опусу, тј. низу од 12 симфонијских поема насталих током композиторовог 13-годишњег боравка у Вајмару.
Управо је Лист творац симфонијске поеме, нове форме оркестарске музике.
Још 1842. вајмарски надвојвода нудио је Листу место главног капелмајстора, али он то није могао да прихвати због својих путовања. Та позиција је, додуше, била веома привлачна. Одавно је желео више времена за компоновање. Вајмар је био мали, али важан културни центар који се могао похвалити да већ читав век негује уметност. Био је то град Гетеа и Шилера. Имао је и оркестар и оперску кућу, што је за Листа било врло важно јер је могао да задовољи своје амбиције диригента и аутора великих оркестарских дела. Коначно, упутио се у Вајмар 1848. заједно са својом другом великом љубављу – принцезом Каролином фон Зајн-Витгенштајн. Док није стигао у Вајмар, Лист је врло мало компоновао за оркестар. Недостајало му је самопоуздања, али био је одлучан да успе. Око 1853. увео је термин симфонијска поема да би означио једноставачну, програмску оркестарску композицију. „Ново вино захтева нову боцу", рекао је.
Autor:
Зорица Премате, Горица Пилиповић и Бојана Жижић
Шта чујемо? Шта слушамо? Како слушамо? Шта уочавамо, а шта пропуштамо? На које елементе се ослонити? На ова и низ других питања покушава да одговори емисија Како слушати музику. [ детаљније ]
Коментари