уторак, 26. сеп 2023, 14:00
Покријте уши да не бисте чули
Сви знамо ко су меломани.
Али, у данашњој емисији Време музике уредница Горица Пилиповић скреће пажњу и на мелофобе, мрзитеље музике, и то кроз делове текста под насловом Покријте уши да не бисте чули, француске професорке опште и компаративне књижевности на Универзитету Екс-Ан-Прованс/Марсеј Оде Локатели.
Као професорка књижевности, Ода Локатели тражи своје мелофобе углавном међу писцима и њиховим ликовима. Истина, док су личности љубитеља музике веома присутне у литератури, много су ређи мелофобични ликови, попут измишљеног композитора Егона Кернера којег узнемирава неподношљива нота у роману француске списатељице Данијел Салнав Врата града Губио, чија се радња одвија у неименованој земљи источне Европе уочи „Прашког пролећа", у тешкој клими диктатуре, угњетавања и политичке цензуре. Чешће је евоцирање мелофобичних реакција које у женским ликовима изазива музичка манија њихових мужева, као што илуструје равнодушност коју је Еуридика показала према Орфејевом свирању у оперети Орфеј у подземљу Жака Офенбаха. Она чак у једном тренутку каже да јој се његово свирање уопште не допада, иако је он својом чудесном музиком кротио сва бића овоземаљског и подземног света. Али, поред књижевних ликова и сами писци су изражавали своју аверзију према музици – позната је одбојност Андреа Бретона уопште према уметности звука, или немузикалност Сигмунда Фројда, док један од водећих музичких писаца и филозофа у ХХ веку Теодор Адорно није подносио џез.
Коментари