понедељак, 14. феб 2022, 09:00
Филозофија и пост-класични капитализам
У својој књизи која је изазвала велику пажњу - Доба надзорног капитализма (The Age of Surveillance Сapitalism), Ш. Зубоф (Shoshana Zuboff) каже да у суштини надзорног капитализма стоји контрола над средствима за модификацију потрошње, при чему се отуђује човеково понашање, јер се у том пост-класичном капиталистичком односу обликују наше навике и искуство.
Главни надзор-капиталисти су велике компаније као што су Гугл, Мајкрософт, Фејсбук, Амазон итд. Они су створили систем који им омогућава да сазнају све о нама, док ми о њима, не можемо да знамо готово ништа. Чак не можемо да знамо ни шта су све од информација које се тичу нас самих прикупили и депоновали у својим дигиталним трезорима. Установљени принцип на који су „нетизенси" који су заменили „ситизенсе" (или „мрежани" наспрам некадашњих грађана) мање више присиљени да пристану, јесте да је приватност скоро у потпуности укинута. Гугл и друге платформе сакупљају информације о понашању и те информације продају оглашивачима. Некадашњи потрошачи тако се на тзв. бесплатним сервисима претварају у робу, а прави Гуглови потрошачи јесу компаније којима се информације о тој роби продају.
О посткапитализму разговарамо са Мирољубом Радојковићем, некадашњим професором на Факултету политичких наука у Београду.
Аутор емисије: Александар Лукић
Коментари