Нобелове награде за физику и физиологију или медицину 2021.

Нобелова недеља је завршена, сви овогодишњи добитиници Нобелових награда су познати, а у данашњој емисији ћемо са др Аном Ђорђевић из Института за Биолошка истраживања „Синиша Станковић” и проф. др Владимиром Ђурђевићем са Физичког факултета у Београду разговарати о наградама додељеним за физиологију или медицину и физику.

Нобелову награду за медицину или физиологију ове године деле Дејвид Џулијус и Ардем Патапутијан за откриће рецептора за температуру и додир. Наша способност да осетимо топлоту, хладноц́у и додир је неопходна за опстанак, а у свакодневном животу ове сензације узимамо здраво за готово. Сазнаћемо како су овогодишњи нобеловци открили механизме покретања нервних импулса да бисмо могли да осетимо температуру и притисак. Разговараћемо и о томе како су њихова открића довела до брзог развоја нових типова истраживања која су нам омогућила да знатно боље разумемо интеракције човека са спољашњом средином.

Нобелова награда за физику 2021. године додељена је „за револуционарни допринос разумевању сложених система". Половину награде су освојили Сјукуро Манабе и Клаус Хаселман „за физичко моделовање климе на Земљи, квантификовање променљивости и поуздано предвиђање глобалног загревања", а друга половина додељена је Ђорђу Паризију за истраживање које је „омогућило разумевање и описивање много различитих и наизглед сасвим случајних материјала и појава од атомских до планетарних размера".
У редовној рубрици, проф. Момчило Б. Ђорђевић доноси занимљивости из света медицине.

Аутор емисије: Томица Мишљеновић