Читај ми!

Једина опера Лудвига ван Бетовена

Иако је Опера Метрополитен у Њујорку отказала своју редовну сезону, слушаоци радија широм света моћи ће и даље да прате суботње вечери посвећене представама из ове оперске куће.

Метрополитен је понудио низ снимака представа из најновије продукције, као и неколико архивских, а Музичка редакција Радио-Београда 2 одабрала је седам. У суботу 12. децембра почињемо тај низ једином опером Лудвига ван Бетовена Фиделио.

Пошто је утврдио своју репутацију виртуозног пијанисте, Бетовен је све више могао да се доказује и као аутор великих дела. Трећом симфонијом - Ероиком - и посебно музиком за балет Прометејева створења, он је такође показао и свој потенцијал драматичара. Године 1804. Театер ан дер Вин наручује од њега и прву оперу. Иако је већ радио на једном оперском пројекту, Бетовен се сместа посветио новом, поготову кад је препознао своју омиљену тему борбе за слободу и правду. Фабула је заснована на истинитом догађају током Француске буржоаске револуције када се једна жена прерушила у мушкарца да би спасла мужа из затвора. Сведок догађаја био је судија Жан-Николас Буји, он пише причу о томе, радњу премешта у Шпанију, а као оперски либрето под називом Леонора обрађују је Пјер Гаво и Фердинандо Паер. Директор бечког позоришта и писац Јозеф Зоненлајтнер преводи текст на немачки и он коначно стиже до Бетовена.

Бетовен је заиста био ватрени поборник идеја Француске буржоаске револуције и не чуди што је позитивно реаговао на тему тзв. опере спаса у духу револуционарних идеала слободе и братства. Опера има два чина, али без обзира на ту формалну концепцију препознајемо два јасно одвојена дела. Први је лакшег карактера, носи прави, раздрагани дух зингшпила, али од тренутка кад се појави главни негативни лик - Дон Пизаро - карактер музике се нагло мења и све се претвара у драму. Дакле, иако се ради о форми опере са говорним деловима и заокруженим нумерама, Рихард Вагнер је Бетовена назвао оцем немачке музичке драме. То је био тежак задатак јер се Бетовен годинама мучио са својом првом опером. О томе говоре њене три верзије и четири различите увертире. Роберт Шуман је у том смислу направио духовито поређење са Ђоакином Росинијем: „Бетовен је за једну оперу написао четири увертире, док би његов славни савременик Росини компоновао једну увертиру за четири опере".

У суботу 12. децембра, од 17 сати и 15 минута, можете пратити снимак представе из Метрополитена одржане 1. априла 2017. када су у главним улогама били сопран Адријана Пјећонка као храбра хероина Леонора, и тенор Клаус Флоријан Фогт као њен супруг Флорестан. Придружују им се Фолк Стракман, Грир Гримсли, Хана-Елизабет Милер, Дејвид Портиљо и Гинтер Гројсбек. Маестро Себастијан Вајгле диригује хором и оркестром Метрополитена, а у паузи преноса уреднице Маја Чоловић-Васић и Горица Пилиповић рећи ће нешто више о околностима настанка Бетовенове опере, као и о наредним преносима из понуде Метрополитена.

 

 

 

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару