петак, 21.10.2022, 06:00 -> 12:10
Извор: РТС
Аутор: Милица Броћић
Bankomati i digitalna sekretarica umesto šaltera – zašto stariji nemaju poverenja u novi sistem
Sve više banaka zatvara šaltere. Za deset godina nestalo je 600 filijala. "Prokredit" banka nema više skoro nijednu ekspozituru, "Rajfajzen" ih zatvara masovno u Evropi. Prelaze na onlajn poslovanje. Da li banke zanima ono što i nas, koliko će duže u redovima čekati oni koji nisu vični onlajn bankarstvu?
Gužve na blagajnama, hiljadu papira u rukama, stajanje u redovima, sve to polako postaje prošlost.
Na mestu gde su pre dve godine bile blagajne, sada su bankomati i digitalna sekretarica. Olakšane su i uplata i isplata, dovoljna je kartica i ceo proces traje nekoliko minuta.
Digitalizacija je zatvorila 600 ekspozitura, a povećala broj korisnika elektronskih bankarskih aplikacija. Ipak, nisu se svi navikli na tu promenu.
Blagajne ulivaju sigurnost
Stariji građani su nepoverljivi prema novom sistemu. Direktna komunikacija na blagajnama uliva osećaj sigurnosti, a uplatnice se čuvaju i nekoliko godina.
I pored prelaznih rešenja i edukacije, neke navike se ne menjaju. Tradicionalno bankarstvo ostaje prioritet kod najstarijih.
Dušan Uzelac sa portala Kamatica objašnjava da stariji građani imaju čvršće navike.
"Nisu to nužno osobe koje su tehnički nepismene i ne mogu da se prilagode. Reč je o ljudima koji veruju u jedan način obavljanja posla. To rade dvadesetak godina na isti način", navodi Uzelac.
U jednoj banci, od ukupnog broja klijenata, samo 10 odsto su penzioneri.
Koordinatorka digitalnog centra u banci Bojana Mišković ističe da postoje predrasude da stariji ljudi i tehnologija "ne idu zajedno".
"Kada je reč o najstarijim klijentima, u početku smo i mi bili sumnjičavi. Moram da ih pohvalim da su brže nego što smo očekivali, savladali sve kanale komunikacije sa bankama", kaže Miškovićeva.
Uzelac ukazuje da banke nude i prelazna rešenja, u smislu edukacije i upoznavanja građana sa bankomatima, ali navodi i da se to zanemaruje, kada prema analizi banke – nisu adekvatni, odnosno kvalitetni klijenti.
"Pojedine banke su rade da prihvate penzionere. Neke ne kažu da nisu, ali kažu svojim tehniološkim guranjem neke priče", navodi Uzelac.
Broj filijala u Srbiji smanjen
Mnoge banke su u Evropi već zatvorile svoje filijale. U Srbiji je, prema podacima Narodne banke, broj filijala smanjen za 40 odsto, pa će mnogi morati da uhvate korak sa savremenim dobom.
Banke se, kao i uvek, trude da budu na dobitku: manji broj zaposlenih, veća naplata za transakcije.
Ljudi koji nisu vični onlajn bankarstvu moraće da potraže pomoć prijatelja, članova porodice ili da se spreme na duža čekanja u redovima.
Коментари