уторак, 10.08.2021, 18:00 -> 20:36
Извор: РТС
Da li agencije vraćaju novac kad požari prekinu letovanje, Seničić objašnjava šta je "viša sila"
Neodgovarajući smeštaj, loša hrana, problemi u prevozu, krađa stvari i novca, udaljenost smeštaja od mora - neke su od stavki zbog kojih se turisti najčešće žale. Međutim, pre nego što se obrate turističkoj inspekciji, treba dobro da provere kakav su ugovor potpisali sa agencijom pre putovanja. Direktor Jute Aleksandar Seničić za RTS objašnjava šta neko može da očekuje ako u ovom trenutku otkaže put i kada je viša sila na strani putnika.
Jedna gledateljka požalila se RTS-u da je putovanje u Grčku morala da otkaže jer joj je dete dobilo boginje, a iz turističke agencije su joj rekli da novac ne mogu da vrate.
"Putnici najčešće odustaju od putovanja kad su pozitivni na kovid testu što je opravdan razlog za povraćaj novca. U tom slučaju izlazimo u susret putnicima i vraćamo novac", kaže Milan Vasić, direktor turističke agencije.
Prema njegovim rečima, jedini problem imaju kod avio-aranžmana kada su čarter letovi u pitanju.
"Nas avio-kompanije tuže za iznos sredstava i tu imamo problem da taj deo aranžmana ne može da se vrati", objašnjava Vasić.
Zbog šumskih požara na ostrvu Eviji, iz mesta Pefki evakuisano je 200 srpskih turista. Svi su premešteni u druge apartmane u Olimpskoj regiji.
Neki od njih žele da nastave letovanje, a neki da im agencija odmah organizuje povratak.
Mi smo dobili poruku upozorenja da ne izlazimo iz soba, na Eviji trenutno nije bezbedno, kaže operska pevačica Nataša Tasić Knežević.
Dodaje da je njima ponuđeno da se vrate 10. i 12. avgusta ali da doplate mesta.
Požari se smatraju "višom silom" i u tom slučaju, novac se ne vraća, tvrde u turističkim agencijama.
Ako u ovom trenutku neko otkaže put, Seničić objašnjava šta može da očekuje
Direktor Jute Aleksandar Seničić kaže za RTS da su viša sila epidemije, zemljotresi, požari, ratna zbivanja - nešto na šta niko od nas ne može da utiče.
Seničić ukazuje da ima nekoliko situacija - kada raskida ugovor putnik pre započinjanja putovanja, ako je sada neko uplašen za bezbednost, tu agencija usled više sile može da ponudi zamensko putovanje.
Ako bezbednost nije dovoljno dobra, recimo u Pefki, agencija može da ponudi zamensko putivanje, a ako putnik neće, agencija može da naplati sve stvarne troškove - to su dokazani troškovi da je agencija platila smeštaj, prevoz i sve što može da povrati od vlasnika kuća, hotelijera, autobuskog prevoza, objasnio je Seničić. Ako agencija može da naplati to onda može da vrati novac kupcu.
Ako je sad otkazan put, Seničić kaže da se stvarni troškovi kreću između 70 i 90 odsto, a maksimalni iznos je 30 odsto od uplaćene sume koji se može naplatiti.
Viša sila na strani putnika
Seničić je rekaoe da je u vreme pandemije najveći broj dobavljača, hotelijera dozovoljavao povraćaj novca ako putnik ima pozitivan pi-si-ar test, zbog opštih okolnosti i višeg interesa to je opravdan razlog izuzev avioprevoza, jer avio-kompanije to nisu želele da prihvate.
Prema njegovim rečima, nije navika u Srbiji - postoje različite vrste osiguranja, kroz koje se dodatno štitite. "Kada uplaćujete aranžmane rapitajte se za osiguranje usled otkazivanja aranžmana što se dodatno plaća a može da se predupredi šteta", kaže direktor Jute.
Međutim, to povisuje cenu aranžmana.
"Neko mora da plati taj trošak, nije rizik agencije da li će izbiti požar i da li će biti zemljotres, agencija nema uticaj. Putnici imaju pravo žalbe 15 dana po povratku s puta, agencija je dužna da odgovori u roku od 8 dana i putnici mogu da se obrate i turističkoj inspekciji", kaže on.
Dodatna osiguranja funkcionišu na način da svaka osiguravajuća kuća propisuje uslove putovanja.
Seničić kaže da je ovo međunarodni propis i agencija ima trošak.
"Ne možemo da dozovolimo da dva-tri putnika diktiraju šta će raditi većina"
Ispričao je da su na Eviji turističke agencije izmestile putnike, ponudile su alternativni smeštaj a nisu imale obavezu. Obično se organizuje hitan povratak i nema povraćaja novca.
"Sreća u nesreći - bilo je praznih kapaciteta 10. avgusta i agencije su ponudile smeštaj, u pojednačnim slučajevima - ponuđeno je da ostanu na drugoj lokaciji, ali ko ne pristaje raskida se jednostrano ugovor. Angažovni su grčki autobusi, to je sve trošak agencija, to izmeštanje", kaže on.
"Nemamo autobuse u Grčkoj, angažovani su ekstra autobusi za prevoz. Ne možemo da dozovolimo da dva-tri putnika diktiraju šta će raditi većina", podvukao je Seničić.
Prema njegovim rečima, ako su bolesni ili imaju smrtni slučaj mogu da otkažu aranžman, to zakon predviđa.
Ljudi planiraju da idu na letovanje u Tursku, Crnu Goru, Hrvatsku. Odgovarajući na pitanje da li će se menjati uslovi, Seničić kaže da se neće menjati, već može doći do blagog pogoršanja protokola za ulazak, kao što je ukidanje antigenskog testa, koji je bio dobra volja.
Коментари