Tokovi islamske misli u XX veku

Kraj XX i početak XXI veka obeležili su ratni sukobi na Istoku. Suživot u miru zapadne i istočne civilizacije moguć je suštinski ukoliko se poznaje tradicija i kultura kako Zapada tako i Istoka. Dela posvećena istočnoj misli u tom kontekstu izuzetno su značajna i dragocena.

U ovoj godini u Srbiji su objavljena dva izuzetno značajna dela. Reč je o „Istoriji socijalne misli u islamu" autora dr Muamera Halilovića i „Tokovima islamske misli u XX veku" autora dr Seida Halilovića, koje je objavio Centar za religijske nauke „Kom" iz Beograda.
Savremena muslimanska misao predaje se u mnogobrojnim obrazovnim ustanovama u islamskom svetu i na Zapadu. Prema rečima prof. dr Darka Tanaskovića, delo Seida Halilovića „Tokovi islamske misli u XX veku" jedinstveno je na srpskom jeziku.

Gospodine Haliloviću, o pojedinim temama, pojmovima i pojavama u islamskom svetu gotovo se ništa ne zna (ili se malo zna). Koja nam područja i pojmove približava vaše delo „Tokovi islamske misli u XX veku"?

– Kao što ste napomenuli, Savremena muslimanska misao naziv je novijeg multidisciplinarnog studijskog programa koji se izvodi u nekoliko najprestižnijih visokoškolskih ustanova u islamskom svetu i na Zapadu. Kada se govori o geostrateškim promenama u muslimanskim zemljama u XX i XXI veku, uglavnom je medijska pažnja usmerena na dešavanja koja povezujem sa spoljašnjim slojevima opšte kulture. U knjizi sam na tom nivou analizirao primer talibanizma. Fenomeni u stadijumu opšte kulture značajni su zato što su vidljivi, međutim, njihov uticaj ne može biti dugoročan. Zato, u skladu sa ciljevima spomenutog studijskog programa, pokušavam da obrazložim da je mnogo bitnije usredsrediti se na skrivene promene u teorijskoj i stručnoj kulturi, jer se upravo u toj sferi određuju dugoročne i strateške smernice reorganizacije ukupnog identitetskog i kulturnog bića islamskog, i uopšte, savremenog sveta. U toj sferi, u ovoj knjizi obuhvatno i kritički analiziram neomutazilizam kao dominantni tok modernističkog razumevanja islama.

Čini mi se da danas često zanemarujemo potrebu da i zapadni svet bolje upoznamo u sferama najskrivenijih teorijskih promena koje su, u svetlu dominacije novih filozofskih škola, uslovile pojavu modernog doba. Primera radi, u zvaničnim obrazovnim institucijama skoro bez ikakve rasprave prihvatamo pozitivističku definiciju nauke i saznanja s početka XX veka. Prema toj definiciji, naučni sudovi su isključivo oni sudovi koji su proverljivi osetnim instrumentima. To će značiti da su metafizički i vrednosni sudovi zapravo naučne besmislice. U takvom saznajnom ambijentu čak će i hrišćanski mislioci biti prinuđeni da sprovedu suštinsku reorganizaciju bitnih kognitivnih struktura svog religijskog saznanja, identiteta i kulture. Dakle, zaključio bih da najskrivenije promene u domenu filozofskih ideja pokreću obuhvatne i dalekosežne procese identitetskih, kulturnih i religijskih rekonstrukcija, ali te promene često nisu predmet medijske pažnje. Rezultate tih saznajnih promena obično uočavamo onda kada više ne možemo da utičemo na njih. Upravo o tim skrivenim saznajnim platformama u savremenom islamskom svetu i o njihovim dugoročnim posledicama govorim u ovoj knjizi.

Studirali ste na Tradicionalnom islamskom univerzitetu u Komu. Kreirali ste i studijski program iz oblasti savremene muslimanske misli koji se predaje na više univerziteta u Iranu. Koliko je islamski svet upoznat sa tokom i razvojem društvenih nauka, naročito učenjima koja pripadaju savremenoj misli Zapada?

– Savremeni muslimanski reformisti nužno su u svom intelektualnom i društvenom angažmanu orijentisani ka modernom Zapadu, kao paradigmi naučnog i ukupnog civilizacijskog prosperiteta. U ovoj knjizi ne osvrćem se primarno na pionire reformističke misli u islamskom svetu, jer smatram da oni nisu stručno poznavali najdublje kognitivne strukture moderne zapadne misli. Jedan od mislilaca iz te rane epizode muslimanskog reformizma čije stavove analiziram u knjizi jeste Ali Abdurazik, verski učenjak sa čuvenog islamskog univerziteta El Azhar. On 1925. godine objavljuje u Kairu veoma popularnu knjigu u kojoj, oslanjajući se na politička iskustva modernih zapadnih zemalja, pokušava, relativno naivno prema našoj oceni, da iz osnovnih religijskih tekstova u islamu izvadi zaključak o nužnoj odvojenosti islama i politike.

U svim ostalim poglavljima u knjizi govorim o markantnim reformističkim misliocima u savremenom islamskom svetu koji su maestralno poznavali moderne tokove i škole zapadnog mišljenja. Štaviše, oni su svestrano podržavali ekskluzivni kognitivni kredibilitet modernog znanja i, otuda, neumorno su radili na tome da islamski doktrinarni i vrednosni sistem temeljno rekonstruišu u svetlu autoritativnosti postrenesansnih škola mišljenja. Čuveni pakistanski mislioci Muhamed Ikbal i Fazlurahman tumačili su Muhamedovo otkrovenje Božjih reči u skladu s filozofskim analizama koje su ponudili američki filozof Vilijam Ernest Hoking i Anri Bergson, francuski filozof i dobitnik Nobelove nagrade za književnost 1927. godine. Iranac Ali Šarijati reprodukuje religijsku svest muslimana u svetlu moderne filozofije egzistencije, dok uticajni Egipćanin Nasr Hamid Abu Zejd prirodu „Kurana" objašnjava u okvirima Gadamerove filozofske hermeneutike. Ismail Faruki, profesor Univerziteta Templ u Filadelfiji, palestinskog porekla, osmislio je celokupni plan reforme obrazovanja i islamizaciju znanja na temeljima kognitivnog kredibiliteta moderne zapadne nauke. O svakom od spomenutih mislilaca govorim u odvojenim poglavljima.

U metodološkom smislu, opredelio sam se da u knjizi ne budem nezainteresovani izveštač, već da u svakom poglavlju snažno ilustrujem kritičku platformu tradicionalne filozofske škole u Komu, u kojoj sam proveo punih dvadeset godina i koju informativno predstavljam u poglavlju o ajatolahu Dževadiju Amoliju. U stvari, pokušao sam da ilustrujem čvrste kognitivne instrumente i strukture u filozofskoj baštini islama pomoću kojih ćemo moći da kritički proverimo moderne norme čovekove društvene i saznajne pozicije na savremenom Zapadu. Drugim rečima, umesto da islamsko i religijsko saznajno zdanje rekonstruišemo u skladu s nametljivim kredibilitetom moderne nauke, predlažem da kognitivna ograničenja modernog znanja kritički preispitamo iz perspektive utemeljenih struktura briljantne filozofske baštine islama. Primera radi, u poglavlju u kojem obrazlažem popularnu kritiku islamskog razuma u delima alžirskog mislioca i dugogodišnjeg redovnog profesora islamskih studija na Sorboni Muhameda Arkuna, otkrivam u svom kritičkom osvrtu čak jedanaest kredibilnih značenja i stupnjeva razuma i racionalnosti u filozofskoj baštini islama.

Vaše delo izuzetno je važno i za celokupan prostor Balkana, ne samo Srbije. Koliko ovakva dela, učenja i predavanja mogu doprineti boljem razumevanju islamske i hrišćanske kulture i tradicije?

– Predložio bih da u odgovoru na vaše pitanje razlikujemo dve definicije kulture i odnosa između kulture i saznanja. Prema jednoj definiciji, kultura je plod saznanja, što znači da saznanjem i svojim metafizičkim i vrednosnim sudovima određujemo i usmeravamo osnove kulture. Prema drugoj definiciji, kultura je proizvod čovekove volje, a do tog zaključka doći ćemo ukoliko prihvatimo relativizam u saznanju, to jest ukoliko tvrdimo da čovek svojim saznanjem nikada ne može otkriti istinu.

Religijski pluralizam koji se danas svestrano promoviše temelji se upravo na skrivenoj platformi relativizma u saznanju, tačnije na epistemološkim principima Kantove i novokantovske filozofije. Jer ukoliko prihvatimo da se ni u jednoj religiji ne može otkriti istina, onda ćemo sve religije isto poštovati. Vidite, na ovaj način promoviše se tolerancija koju nazivam destruktivnom tolerancijom zato što se u njenoj suštini poništava samo srce religijskog saznanja – to jest mogućnost dospevanja do istine. Dakle, u modernom svetu poštuje se religijska kultura, ali tek nakon što će religiji u procesu bolne kognitivne rekonstrukcije biti oduzet i diskreditovan središnji element njene bitnosti.

Ovo je samo jedan primer koji pokazuje kako se u svetlu ekskluzivnog kredibiliteta modernih filozofskih škola zapravo proizvodi nova kultura. U poglavlju o modernom orijentalizmu u ovoj knjizi obuhvatno govorim o tome kako se na temeljima primarnosti volje modernog čoveka proizvode nov Orijent, nov islam i, ubeđen sam – novo hrišćanstvo.

U jednom zasebnom poglavlju oštro kritikujem spomenutu destruktivnu toleranciju i objašnjavam da se pozitivna tolerancija mora izgraditi na platformi udubljujućeg znanja o filozofskoj baštini islama, i uopšte, religije. Ona u tom slučaju neće biti plod promenljive političke volje, već rezultat saznajnog uverenja o nužnosti tolerancije. Zapravo, jedan od glavnih ciljeva spomenutog studijskog programa Savremena muslimanska misao jeste da prepoznamo kognitivne smernice i suštinu islamskog i religijskog saznanja kao kredibilni model za rešavanje novih izazova i kriza savremenog čoveka. Zato, svestan svojih mnogobrojnih naučnih ograničenja, smatram da ova knjiga na isti način ohrabruje muslimane i hrišćane da, utemeljenim metodološkim pristupom, obnove zajedničko i zaboravljeno blago briljantne religijske racionalnosti u svojim savremenim društvima.

Usrdno vam zahvaljujem na plemenitom pozivu da govorim za našu najmarkantniju medijsku kuću u regionu!

понедељак, 30. децембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње