уторак, 11.10.2022, 14:45 -> 19:19
Извор: РТС
Аутор: Сања Лучић, дописница РТС-а из Италије
Taksi-dronovi već krstare Rimom, koliko nam je blizu „prevoz budućnosti”
Putnički transport taksi-dronovima izgleda kao daleka budućnost, a zapravo nije. U Rimu su po prvi put isprobani pre nekoliko dana.
Dolazak taksi-dronova u Rim omogućen je i zahvaljujući Rimskim aerodromima, Aerodromima Azurne obale, Venecijanskog aerodroma i onog u Bolonji, koji su se ujedinili, pa je sasvim moguće da će uskoro takav prevoz biti moguć i u ovim gradovima. Ne zaostaje ni Milano koji se, u saradnji sa firmom "Skyports", sprema za Olimpijske igre 2026. godine.
"eVTOL" su u stanju da prevezu dve osobe, tj. 250 kilograma ukupno, uključujući i prtljag. Mogu da pređu oko 100 kilometara bez potrebe za punjenjem, i ne zagađuju okolinu. Njihova puna operativnost se očekuje tokom cele 2024. godine u Rimu kada se očekuje ogroman broj turista zbog jubileja tj. Svete godine. "Volocity" kompanije "Volocopter" je među prvima koji će dobiti sve potrebne certifikate.
„Rim je od dvadesetak gradova koje smo izdvojili u svetu za naše letove uvek bio među top gradovima, a u Evropi je među prva tri grada u koje bi želeli da uvedemo taksi dronove. To je iz razloga što je vrlo velika naseljenost, imamo odlične vremenske uslove, a imamo i puno turista i biznismena koji putuju u ovaj grad", rekao je iz kompanije "Volocopter", Kristijan Bauer.
Dolazak u Rim taksi-dronova omogućen je i zahvaljujući Rimskim aerodromima, Aerodromima Azurne obale, Venecijanskog i Bolonjskog aerodroma. U zajednički projekat uključen je i grad Milano.
„Ova vrsta transporta se razvija već više od 15 godina, i sada većina prolazi kroz potrebnu sertifikaciju. Pretpostavljam da se mnogo ljudi boji da ćemo ispuniti nebo ovim letelicama kao u naučno-fantastičnim filmovima ali to će se možda početi dešavati oko 2035. godine. Do tada ćemo imati specifične rute na maloj skali", izjavio je Damijan Kaseli ispred kompanija "Skyport Infrastructure".
„Mi smo partneri milanske kompanije zadužene za Malpensu i Linate, ali nas interesuje i jezero Komo, a ambicija nam je da budemo spremni za zimske olimpijske igre Milano - Kortina 2026. Ovi dronovi se nazivaju "eVTOL" (i vu ti ol) zato što se podižu i spuštaju kao helikopteri, dok lete kao avioni, idu na baterije, a nemaju kao helikopter jedan propeler već više manjih motora od šest pa do čak 36. Lakši su za manevrisanje a i mnogo sigurniji jer ako jedan motor prestane sa radom tu su ostali da ga podrže i na početku će oni imati pilote što je bitno za putnike, jer će se osećati sigurnije uz osobu koja upravlja letelicom. Ali, naša ambicija je da jednog dana automatski lete bez pilota", dodao je.
Vožnja od 15 minuta u tišini i bez gužve
Rimski aerodrom „Fjumićino" bio je domaćin prvom letu električnog drona koji bi već 2024, dakle za manje od dve godine, mogao da počne sa radom povezujući na taj način aerodrom sa samim gradom.
Električni volokopter 2X nemačke firme „Volokopter" koja je specijalizovana u proizvodnji tzv. "eVTOL" letelica, poletela je na visini od 40 metara i kretao se 40 kilometara na sat, sletevši potom na „Vertiporto" tj. prvi aerodrom u Italiji koji je napravljen upravo u ovu svrhu, i koji je veličine 5.500 kvadratnih metara sa zatvorenim hangarom, parkingom, te stanicama za punjenje ovih letelica električnom energijom, kao i pistom za sletanje i poletanje.
Cena, na primer, prevoza od aerodroma u Rimu do centra će biti oko 150 evra, trajaće oko 15 minuta, bez gužvi i u tišini jer, kako su nam rekli, ova vozila su vrlo tiha, jako sigurna, ne zagađuju okolinu i imaju sve prednosti zbog kojih će zaista postati prevozno sredstvo budućnosti.
Коментари