Читај ми!

Бусола за медијске океане

Епидемија коронавируса само је убрзала прелазак из физичког у виртуелни свет. Нова реалност је појам којим се описује живот, рад, учење, дружење и провођење слободног времена преко интернета помоћу различитих дигиталних уређаја. А медијска писменост, као вештина приступа медијима, критичког промишљања и креирања медијских садржаја, постала је неопходна за опстанак у новој реалности.

Како ту вештину пренети деци и младима, и на који начин обучити њихове родитеље, васпитаче и наставнике, за портал РТС-а разјашњава Маја Зарић из Министарства културе и информисања, уредница и једна од ауторки „Приручника за медијску писменост".

Интензивно се бавите организовањем радионица за децу у предшколским и школским установама. Шта им прво кажете? Како објашњавате шта је медијска писменост и зашто је она важна за њих?

Министарство културе и информисања сваке године обележава Европску недељу медијске писмености у марту и Унескову недељу медијске и информационе писмености у новембру - организацијом радионица у вртићима, основним и средњим школама. Прво им кажем да нема лоших питања ни одговора и да тај дан заједно размишљамо и разговарамо. Са најмлађима дискутујемо о томе шта су медији, које медијске садржаје гледају и преко којих уређаја; причамо о цртаним филмовима, вредностима које препознају у медијским садржајима и стереотипима. То је за њих важно како би почели да промишљају о својим навикама, о томе шта гледају, које игрице играју, какве су навике у њиховој породици, а такође је веома значајно да о томе, након радионице, разговарају са родитељима. На почетку, деца добију радни листић који током радионице боје; листић је у вези са одређеном темом и носе га кући како би се родитељима похвалили и препричали о чему смо разговарали. На тај начин, желимо да медијска писменост постане тема и у вртићу и код куће.

Каква искуства сте имали са васпитачима и наставницима? Која врста едукативних материјала им је сада на располагању? Какве су њихове реакције? 

Када држимо радионице, васпитачи, учитељи и наставници увек се изненаде колико деца буду добра и активна. Тема је таква да је деци блиска и занимљива, а ми током часа доста једни од других научимо, атмосфера буде јако лепа и продуктивна, па зато често накнадно добијамо позиве да одржимо још радионица. Захваљујући сарадњи Министарства културе и информисања са пројектом ЕУ „Подршка медијским реформама", сада је свима у предуниверзитетском образовању доступан „Приручник за медијску писменост" на порталу www.medijskapismenost.com, док ће се ускоро и штампани приручници наћи у већини библиотека предуниверзитетских установа.На тај начин, васпитачи, наставници и стручни сарадници у односу на узраст могу да припреме радионицу или час користећи ресурсе попут радних листова и видео-материјала ТВ серијала Суперхероји медијске писмености. У оквиру пројекта смо израдили и дидактичко средство, бесплатну андроид апликацију Луеду - медијска писменост за наставнике, у којој је 600 питања из „Приручника" како би наставници кроз игру лакше могли да усвоје знање и како би уједно видели пример комуникације о теми према узрасту деце. У питању је, дакле, иновативан и користан алат који је осмишљен да се користи кроскурикуларно и циклично кроз образовни систем, а пре сваке лекције је означено у оквиру којих предмета се све може обрађивати одабрана тема, тако да су реакције сјајне.

На који начин се настава о медијској писмености остварује у школама? Да ли је настава на даљину променила нешто у плановима реализације?

Медијска писменост је део формалног образовања од 2005. године и састоји се из три лекције у оквиру предмета Грађанско васпитање (изборни предмет) и Матерњи језик. У Каталогу програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача и стручних сарадника који је важио од 2016. до 2018. године, од укупно 961 семинара, 158 се бавило ИКТ-ом, а само 18 семинара се односило на медијску и информациону писменост у ужем смислу. Завод за унапређивање образовања и васпитања је 2018. године у средњим школама увео нови изборни програм под називом Језик, медији и култура, који ученици веома радо бирају.

 Унапређењу области медијске писмености такође доприносе и организације цивилног друштва, медији и пројекти који протеклих година спроводе бројне активности усмерене ка наставницима и средњошколцима попут едукација, кампова, информативних кампања, креирања приручника и других едукативних материјала. Настава на даљину нас је приморала да се брзо адаптирамо на разне дигиталне алате и дигитални свет.

Медијска писменост - као тема и предмет изучавања - ушла је у образовни систем. Шта и како даље? 

Ове године радићемо на развијању обука за васпитаче, наставнике и стручне сараднике према „Приручнику за медијску писменост"; такође, посветићемо се јачању капацитета родитеља кроз израду приручника намењеног њима. На тај начин покушаћемо да допринесемо интензивирању комуникације у вези с овом темом, између образовних радника, деце и родитеља, а с циљем квалитетнијег и одговорног сналажења у медијском и информационом окружењу.

петак, 22. новембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње