недеља, 19.10.2025, 21:30 -> 21:38
Извор: РТС
Роботи у учионицама: подршка наставницима у раду са децом са сметњама у развоју
У Србију је стигло 11 робота који ће помоћи наставницима у раду са децом са сметњама у развоју. Додељени су специјалним школама и то оним које су добиле и улогу ресурсних центара, којих има 13. Главни задатак им је да буду подршка наставницима из редовних школа у процесу инклузивног образовања.
Робот Воли још учи речи српској језика, а када га савлада потрудиће се да сви дођу до речи. Један је од најсавременијих алата који се користе у инклузивном образовању, а наши стручњаци с њим су се упознали током студијске посете Болоњи у оквиру пројекта „Учимо сви заједно“.
Воли је стигао из Италије са важном мисијом да нико не буде изостављен. Међутим, да би се и он осећао боље у другој средини средини добио је име у складу са ресурсним центром који је посао његов дом. Тако се у центру „Радивој Поповић“ робот зове Раша.
Ускоро ће посећивати редовне школе широм Србије. За рад са роботима наставнике ће обучити стручњаци из ресурсних центара.
„Ми њега видимо као алат, ништа другачије од видео бим пројектора или лаптопа али све у рукама наших стручњака који ће заједно са наставницима у редовним школама осмислити активности за децу у којима ће учествовати робот. Активности су увек групне, што значи да увек морају да буду сви укључени“, каже руководилац Ресурсног центра „Радивој Поповић“, др Стеван Несторов.
Робот је само један од алата асистивне технологије. За децу са сметњама у ресурсним центрима израђују и друге материјале који им олакшавају комуникацију и учење. Посебно их прилагођавају сваком детету, што им много значи.
„Пре свега један мир, задовољство, зато што је урађено нешто што је њима природно, зато што могу да се искажу на начин који је њима природан, у складу са њиховим начином функционисања“, наводи дефектолог и сарадник за израду дидактичких средстава, Катарина Радаковић.
По индивидуалном плану у редовним школама образује се више од 20 хиљада деце и тај број је удвостручен у протеклој деценији. Специјалне школе, којих има 47 у Србији, похађају деца са вишеструким сметњама и њих је нешто више од 5 хиљада.
„Ми ћемо у наредном периоду покушавати да добијемо још више и асистивне технологије и још више обуке за наше ресурс центре. Тако да смо заједно са Уницефом формирали у Заводу за унапређивање образовања који је врло активан у овом процесу, на Националном образовном порталу имамо једну страницу каталога асистивне технологије. Ту могу сви да се информишу и где су ресурс центри и који су контакти и која је то асистивна технологија коју можемо у овом тренутку да пружимо“, истиче помоћник министра просвете, др Снежана Вуковић.
А да би подршка била још јача, потребно је више финансијских средстава на локалном и националном нивоу, указује извештај о инклузивном образовању. Потребно је усклађивање образовног, социјалног и здравственог система и реформа универзитетских програма како би и будући просветни радници били спремни за рад у инклузивним учионицама.
Коментари