Време је даривања, какве намере могу да се крију, упаковане у целофан и шарени папир
Давање поклона је пракса дубоко укорењена у људској култури, која се протеже хиљадама година, кроз културе и друштва свих врста. Када је реч о мотивима за давање поклона, постоји много теорија које објашњавају ту потребу, односно праксу.
Велика је разноликост мотива код људи који припремају, бирају, купују и предају поклоне. Фактори који на то утичу су, између осталих, однос са примаоцем поклона, културне норме и наравно традиција.
Поклони несумњиво изазивају позитивне емоције, Када дајемо и примамо поклоне, „хемикалије за добро расположење“ ослобађају се у нашем мозгу. Тада ослобађају серотонин, допамин и окситоцин – комбинација која се често назива „помоћницом“ доброг осећаја.
Кливлендска клиника извештава да овај подстицајни физиолошки одговор не само да доприноси нижем крвном притиску и повећаном самопоштовању, већ такође игра кључну улогу у смањењу осећаја депресије.
Још једна емоција коју често доживљавамо током размене поклона потиче од елемента ишчекивања. Када добијемо поклон, само ишчекивање изазива налет допамина — хемикалије повезане са задовољством и мотивацијом. Ово чини поклањање изузетно радосним искуством.
Давање поклона је друштвени гест, обично у сврху изражавања захвалности. Овај једноставан чин је ефикасан у јачању друштвених веза и продубљивању нашег осећаја повезаности са другима.
Недавно истраживање са Државног универзитета Флориде показало је да изражавање захвалности блиском пријатељу или колеги јача наш осећај повезаности са том особом. Ове размене промовишу осећај поверења и сарадње који јача наше везе са другима.
Осим тога, позитивне друштвене интеракције попут ове повезане су са добрим менталним и физичким здрављем.
Поклони и трајне успомене
Поклони не чине само да се осећамо срећним у датом тренутку – они нам такође помажу да створимо трајне успомене. Меморијски центар нашег мозга, назван хипокампус, игра велику улогу у томе.
Када примимо значајан поклон, осећамо позитивне емоције, и кад год видимо поклон или размишљамо о њему, он нам враћа она осећања бриге и уважавања које нам је уделио дародавац.
Давање поклона одавно је постало уобичајена ствар. Дајемо поклоне нашим најмилијима да бисмо показали захвалност, прославили посебне прилике или као начин да им покажемо да мислимо на њих.
Корпоративни поклони су потпуно другачији феномен. Иако је сврха и у том случају изражавање захвалности и повезивање са другима, постоје специфични корпоративни поклони специфични за професионално окружење.
Било да се ради о поклањању клијентима или запосленима – поклањање у корпоративном свету је обично више стратешки потез за добијање пажње и лојалности уз одржавање „пословног точака који треба да настави да се несметано окреће“.
Питање реципроцитета
Како се уопште утиче на људе да доносе одлуке? Према Роберту Чалдинију, америчком психологу, све је у вези са принципима убеђивања – конкретно, концептом реципроцитета.
Реципроцитет се односи на идеју да када неко уради нешто за нас или нам нешто да, осећамо се обавезним да узвратимо услугу. Ово се посебно односи на давање поклона – ми смо „у ситуацији“ да треба да позитивно одговоримо на поклон, чак и ако га нисмо тражили – или чак нисмо желели! Аутоматски се осећамо дужни даваоцу, без обзира на то, сматра Чалдини.
То је оно што даривање чини тако моћним пословним алатом. Нудећи нешто вредно унапред, као што су поклони, компаније могу да створе осећај добре воље и задужености код својих купаца, што их чини вероватнијим да заузврат покажу своју захвалност у послу – било да се ради о куповини, лојалности или препорукама.
Истраживачи Михаела Балкони и Ђулија Фронда открили су да давање поклона може учинити чуда у смислу јачању сарадње и друштвених веза.
Оне то називају „ефекат поклона“ – у основи, њихова теорија је да једноставна дела љубазности и великодушности могу имати далекосежне, позитивне последице у изградњи хармоничног и продуктивног друштвеног окружења.
С обзиром на то да су јаки односи и сарадња пресудни за успех, ово истраживање сугерише да је промишљено даривање важно за неговање смислених веза.
Интересантан је податак да компаније које имају укорењену културу даривања имају веће приходе од својих конкурената.
Механизам је једноставан: када компаније покажу праву захвалност својим клијентима, то их тера да остану лојални, раде продуктивније, и да о свом послу „лепе вести“ шире у кругу познаника и пријатеља. Када се запослени осећају цењеним, постају више ангажовани и мотивисани — ширећи добре вибрације свуда около.
Осим тога, студије су показале да примање поклона може изазвати осећај захвалности, емоцију која се у деловима мозга повезује са наградом и друштвеном спознајом. Ово доводи до позитивне повратне спреге која јача друштвене везе и подстиче даље просоцијално понашање – попут тимског рада и сарадње.
Укључујући давање поклона у укупну пословну стратегију, компаније могу применити психологију давања поклона у своју корист. Било да негују постојеће везе или стварају нове везе, поклони су увек моћно пословно оруђе.
Стратешко давање
У нашем дигитално засићеном свету, компанијама може бити додатни изазов да „хуманизују“ своје корисничко искуство и створе смислене везе када се њихове услуге и интеракције углавном одвијају на екранима.
То значи да предузећа морају да буду више стратешки, када је у питању начин на који се повезују са својим потенцијалним клијентима, окренути клијентима и запосленима. Овде долази до изражаја директан чин даривања.
Иначе, студије о понашању сугеришу да даваоци поклона често потцењују то – колики ће утицај поклон имати на примаоца.
Међутим, моћ поклона је већа него што то обично мислимо. Студије показују да је 3,5 пута већа вероватноћа да ће људи заказати састанак (који је давалац поклона прижељкивао) након што добију поклон.
Коментари