субота, 09.02.2019, 08:51 -> 17:11
Извор: РТС
Да ли је „југо“ најгори аутомобил?
Први „југо“ ручно је састављен 1978. године под именом „фијат 127“ и поклоњен је тадашњем председник Јосипу Брозу Титу. Тита више нема, нема ни Југославије, али „југа“ и даље виђамо на улицама. И поред његовог трајања, у Америци су га прогласили најгорим аутомобилом икада. Проверавали смо јесу ли Американци у праву.
Више слободе за мање новца. Поуздан и сигуран. За градску вожњу и неприступачне терене-југо ће вас одвести било где. Овако су га рекламирали осамдесетих у Америци, а коштао је свега 4.000 долара. Данашњих 800. И поред тога аутомобилска икона Југославије није најбоље прошла на америчком тржишту, а чак су га и прогласили најгорим аутомобилом света.
„'Југо' је био један куриозитет када се појавио, јер је био једини аутомобил из комунистичке, односно социјалистичке земље на северноамеричком тржишту. Игнорисан је можда због тога што је био најјефтинији аутмобил у најјефтинијој класи у том тренутку“, сматра Ђорђе Сугарис из „Аутославије“.
У филмској индустрији нису га игнорисали, већ су му доделили неколико улога. Тако су га између осталог возили Брус Вилис и Том Хенкс. Био је и инспирација уметницима. Зашто онда није успео да инспирише и грађане Америке?
„Заступник за америчко тржиште је био извесни Малком Бринкли кога су звали Мистер банкрот. Можда су они поистоветили њега са тим Бринклијем, који је заиста ишао из фијаска у фијаско, тако да несрећа је била да је он био заступник за Америку“, објашњава Братислав Петковић, власник Музеја аутомобила.
На америчким улицама се можда није виђао често, али зато готово да није постојала улица у Југославији коју није красио бар један „југо“. Управо овај аутомобили на тркачкој стази је и Чедомира Бркића довео до титуле првака Југославије у аутомобилизму 1987. године.
„У моменту кад је држава била у разлазу Србија је имала значајан број југића, више од пола првенства је практично било у класи 'југа' 1 и 2. Ти такмичари су изнели првенство, јер је остало нешто мање од пола аутомобилиа других категорија и тако смо ми кроз школовање и тај број возила остали и даље најмасовнија аутомобилска држава у региону“, истиче Бркић.
„Југо“ има још предности, а то најбоље знају они који се брину о његовом стању.
„Предња вуча, проходност, у зимском периоду је један од најпроходнијих аутомобила после ладе самаре. Ја бих на пример дао предност 'југу' у односу на голф 1. У конструктивном смислу- мотор је квалитетнији решен, онда задњи лежајеви точкова су много квалитетинији него на голфу и мање се мењају“, тврди аутомеханичар Раде Ђилас.
За возаче југа често у шали кажу да ће сви у рај јер су пакао већ прошли возећи овај аутомобил. Kолико има истине у томе питамо Павла Зоговић, који је поносни власник „југа“ -кабриолета.
„Kажу људи да је паклена вожња, зато што су ти аутомобили мало јефтинији, мало лошијег квалитета, мало се лошије одржавају, нису баш безбедни, али генерално ништа од тога није претерано истинито. Тако да то можемо проверити у једној тест-вожњи“, позива нас Павле.
Вожња је била безбедна, али и занимљива. У њој сам сазнала да за десет година, колико је код њега, југо га ни једном није оставио на цедилу, као и да му је омиљен пут за Доњи Милановац-где се одржава традицонални скуп љубитеља југића.
Да „југо“ није толико лош аутомобил, можда најбоље говори то што још увек није пронашао место у музеју. За разлику од његових бројних вршњака, направљених пре скоро четири деценије као што је на пример „москвич“, он и даље језди улицама. И колико нам се чини још дуго неће бити део поставке.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 36
Пошаљи коментар