петак, 28.06.2024, 17:05 -> 17:09
Извор: Deutsche Welle
Електрични аутомобили – Фолксваген напада Теслу?
„Фолксваген“ планира да инвестира до пет милијарда евра у америчку компанију „Ривиан“. Шта је циљ те инвестиције? И шта „Фолксваген“ планира на тржишту електричних аутомобила? Највећи европски произвођач аутомобила, у сарадњу с америчким „Ривианом“ улаже милијарде евра, а циљ је заједнички развој технике за будуће генерације електричних аутомобила. „Ривиан“ је изазивач „Тесле“, а „циљ партнерства је убрзавање заједничког развоја софтвера“, како стоји у саопштењу које су објавиле две компаније.
Компанија из немачког Волфсбурга с „Ривианом“ жели да оснује заједничко предузеће, у којем би обе стране имале подједнак власнички удео. Кооперација обухвата област развоја софтвера, контролних рачунара, односно мрежне архитектуре.
Кључни део споразума: „Фолксваген“ ће за нова возила у другој половини ове деценије прећи на „Ривианову“ технологију и софтвер. Шеф „Ривиана“ Ар-Џеј Скеринџ је током једне телефонске конференције нагласио да друге области, попут батерија или погонске технологије, нису део партнерске сарадње двеју страна.
Амерички софтвер
„Фолксваген“ би захваљујући тој сарадњи могао да уштеди много новца у односу на развој технике у сопственој режији. До сада је немачки аутомобилски гигант сегмент развоја софтвера, односно технологије за електрична возила био поверио својој ћерки-фирми „Цариад“. Али, је исто тако имао и много проблема по том питању.
Важна софтверска решења нису рецимо била готова на време, па су „Фолксвагенове“ компаније „Ауди“ или „Порше“ морале да одлажу и презентацију и инаугурацију својих нових модела на тржиште. Према наводима листа Ханделсблат, „Ауди“ већ две године „каска“ с пласманом нових модела у односу на изворни временски план.
„Захваљујући нашој сарадњи ми ћемо у наша возила моћи брже да интегришемо боља решења, а с мањима трошковима“, изјавио је шеф „Фолксвагена“ Оливер Блуме и додао да то јача технолошки профил компаније, односно конкурентност фирме.
„Ривиан“ је основан 2009. године, вредносни папири те фирме излистани су на технолошкој берзи „Наздак“, где „Ривиан“ номинално вреди око 11 милијарди америчких долара. Истовремено компанија бележи губитке у пословању с електричним пик-ап возилима, односно електричним теренцима. Након објаве договора с Фолксвагеном, вредност деоница порасла је за око 42 одсто, односно за укупну своту од чак четири милијарде долара.
Пренос података
Како би произвођачи својим муштеријама уопште могли да (по)нуде нове функције, они у своје моделе већ годинама уграђују све више контролних јединица, односно све више каблова. Паралелно с етаблирањем електричних аутомобила на тржишту, заоштрила се и трка по питању архитектуре возила. У тренду је смањивање комплексности, односно фокус је на софтверу. „Тесла“ је ту био пионир – он прави „рачунар на точковима“. У немачким медијима неки аналитичари тај потез Фолксвагена сматрају „нападом“ на „Теслу“.
„Ривиан“ се од почетка свог постојања бавио развојем сопствене архитектуре. На самом почетку је, код прве генерације „Ривианове“ платформе, било потребно 17 контролних јединица у различитим „зонама“ возила, рекао је Скеринџ. За другу генерацију тај број је смањен на седам. Америчка фирма је, како каже Скеринџ, протеклих година схватила да етаблирани произвођачи имају проблема по питању развоја сопственог софтвера.
Разлог за то он види у начину на који се одвијало пословање произвођача аутомобила у деценијама иза нас: много технике се куповало код различитих добављача и „на крају су имали мноштво малих компјутера који су били задужени за одређене функције“.
Фирме које су дуго активне у том свету имају проблема с тим да се развија архитектуру по начелу различитих зона, односно да притом једна контролна јединица преузима „надлежност“ за функционисање неколико подручја, каже Скеринџ. „Ривиан“ је те ЕЦУ (Electronic Control Unit) распоредио по возилу, како би скратио пут трансфера података.
Цена? Права ситница...
„Ривиан“ је један од ретких произвођача који серијски производе такву „зонску архитектуру“, напомиње Педро Пачеко, аутомобилски аналитичар из фирме Гартнер која се бави анализом тржишта. И зато је, сматра, та фирма толико вредна за „Фолксваген“. Када се узме у обзир колико је новца немачки гигант већ уложио у развој сопствене платформе, онда су милијарде за „Ривиан“ „права ситница“, сматра Пачеко. Осим тога тај договор шаље и сигнал да оне ствари које је неко развијао у сопственој режији, могу бити преузете и од неког другог произвођача, наглашава Пачеко.
Од партнерства би на крају могле да профитирају обе стране. „Ривиану“ је потребан свеж новац, како би могао да финансира развој јефтинијег и мањег Р2-теренца, возила које би на тржишту требало да се нађе 2026. Како пише лист Ханделсблат, америчка компанија је због губитака које бележи ионако у потрази за новим партнерима.
Трговински џин Амазон, с којим „Ривиан“ тесно сарађује, не жели да „убризга“ свежу финансијску инјекцију, тврди се. „Ривиан“ је у последње време морао да смањи производне капацитете како би се штедео новац. У протеклом кварталу концерн је испоручио око 13.600 електричних возила, притом забележио промет од 1,2 милијарди долара – и губитке у висини од 1,45 милијарди долара.
Коментари