Читај ми!

Аутономна возила у Београду – од научне фантастике до реалности на улицама

Изменама закона о безбедности саобраћаја на путевима, прецизно су дефинисани услови за тестирање аутономних возила у нашој земљи. Србија се тако придружила малом броју европских држава, као што су Немачка и Уједињено Краљевство, где компаније могу да тестирају и развијају таква возила.

Од научне фантастике до стварности на улицама – то је пут који су прешла аутономна возила. Међу неколико европских градова где је дозвољено тестирање, нашао се и Београд.

Тестирају се возила чији систем још није развијен на поузданом нивоу, па возач мора бити фокусиран на саобраћај спреман да реагује. 

Важни су први кораци

Савремена аутономна возила су у трећем од пет нивоа аутономности. Што значи да аутомобил иде сам али ако примети пешака он ће и сам засутавити возило. 

"Степен аутономности трећег нивоа захтева да возило само у кратким временским тренуцима буде у атономном моду, а чим почне да греши, ви морате да реагујете на точак управљача", каже проф. др Драган Алексендрић са Машинског факултета. 

Важно је направити прве кораке, сагласни су стручњаци. Законско регулисање те области требало би да привуче компаније да у Србији тестирају своја возила, а у трку за развој ушли су готово сви велики аутомобилски гиганти. Домаћи стручњаци активно развијају софтвере за анализу снимака камера које помажу возилима да се крећу. 

"Тренутно најосетљивији део код аутономних возила је како развити довљно добар модел који се добро сналази у различитим градовима и у различитим саобраћајним ситуацијама", каже Алексендрић. 

За несметано коришћење електричних возила било ког степена аутономности неопходна је и распрострањена мрежа пуњача.

Тендер за "зелене пумпе" 

Из Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре најављују да ће тендером за "зелене пумпе" омогућити да се на 20 постојећих стајалишта дуж коридора у Србији на свако постави између пет и 20 електропуњача, и да ће предложити да електрична возила плаћају 13 одсто нижу путарину. 

"Швајцарска има много пуњача. Али, десило ми се пре пола године да стојим где има 12 брзих пуњача и да чекам ред да бих пунио ауто. А овде долазим и ево сад има шест слободнх пуњача. Кад идем на Запад, све је супер. На сваких 200 километара имам један брзи пуњач. Али кад идем за Црну Гору - само код Чачка један пуњач", рекао је Амил Ћоровић, власник "Тесле". 

Стручњаци у наредних десетак година очекују све већу помешаност класичних и полуаутоматизованих возила на улицама. Циљ је, кажу, да Србија до 2027. буде спремна за максимални пети ниво аутономности возила у оквиру манифестације Експо.

субота, 01. јун 2024.
28° C

Коментари

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija
Дечја песма Евровизије
ablacija
Шта је превенција за изненадне болести
Gdjj
Комшије