Нови Сад: Провозајте електрични аутомобил и сазнајте више о уштеди и зеленој енергији
На Новосадском сајму почињу Дани електричних аутомобила, посвећени електромобилности као новом технолошком решењу транспорта људи и робе.
Петнаест различитих произвођача аутомобила, од укупно 30, у дворишту Сајма омогућило је да посетиоци сајма могу и да провозају нове моделе електричних аутомобила. Теме које ће на панелима и дискусијама које прате сајам, бити тржиште електричних возила у Србији као и пратећа инфраструктура, изаови које доносе иновације и зелена енергија.
Један од организатора догађаја је проф. др Борис Думнић са Факултета техничких наука из Новог Сада: „Не само Србија, већ и овај део региона практично касни у неким стварима за оним што су глобални технолошки трендови, али управо зато постоји овакав догађај да би трасирали тај пут којим овај регион, а самим тим и Република Србија, треба да иде”.
Европска унија ће, према најавама забранити продају аутомобила са унутрашњим сагоревањем од 2035.
„Чека нас иста прича на коју просто морамо да се припремимо, јер оваква технолошка решења просто траже времена. Значи, ако желимо масовну употребу електричних и хибридних возила, просто морамо изградити инфраструктуру, на пример, која омогућава њихово пуњење, а пре свега тога, наравно, треба подићи свест становништва о употреби тих возила. Овде говоримо о користи која се не огледа само у заштити животне средине, већ се говори и о користи која се очитује у чисто економској користи”, рекао је проф. Думнић.
Предности и уштеда
Професор Думнић је говорио и о предностима и уштедама избором електричног или хибридном возилу.
„Али, наравно, на ову тему се надовезује много других повезаних тема, па ево управо сад док ми разговарамо, у току је панел на коме говоримо о енергетској транзицији. И онда се поставља врло логично питање, да, али која је оправданост возити батеријско возило уколико доминантну електричну енергију за пуњење тог возила правимо из лигнита. Дакле, неопходни су нам и обновљиви извори енергије”, рекао је саговорник РТС-а.
У Норвешкој је у укупној продаји - 80 одсто електричних аутомобила, у Скандинавији – 54 процената.
„Те бројке нажалост, не само у Србији него у региону су и даље јако мале. Ако говоримо о тржишту Србије, укупно негде на годишњем нивоу свега пола процента или ред величине те бројке је чисто батеријских возила у односу на укупан број возила који се прода на годишњем нивоу. Али ево чујемо најаве да би испунили те квоте које су нам обавезне као држава које смо преузели, ми ћемо морати у наредном периоду у Републици Србији да набавимо 40.000 чисто батеријских возила”, објаснио је.
Професор Думнић каже да друштво мора да буде свесно чињенице да је у питању једна нова област, и да у томе активно треба да учествују сви - од државе, преко регионалне, локалне самоуправе до крајњих корисника. Коментарише и пратећу инфраструктуру: „На неким главним путним правцима као што су аутопутеви може да се нађе инфраструктура за пуњење, али број те инфраструктуре, њена видљивост и доступност је далеко од онога што би ми требало и чиме би ми требало тренутно да располажемо како би имали масовну електрификацију транспорта”.
Сајам у Новом Саду траје још сутра, а улаз за све који желе да га посете је бесплатан.
Коментари