Читај ми!

Још један круг у Монци, први пут у Европи – трка формула без возача

Од када је славни возач формуле један, Ники Лауда говорио „Мотор не размишља, али пилот да“ прошло је доста времена, а технологија је толико узнапредовала да се овог викенда у Монци тркају аутомобили без возача у њима. То је први пут да се у Европи организује једна таква трка.

Још један круг у Монци, први пут у Европи – трка формула без возача Још један круг у Монци, први пут у Европи – трка формула без возача

Од 16 јуна, па до недеље, 18. јуна у Монци се, први пут у Европи, тркају аутомобили без возача. Ради се о аутомобилима који су у стању да обављају аутономну вожњу. Серђо Савареси, редовни професор аутоматике на миланском Политехничком факултету изјавио је за медије да се ради о аутомобилима који се већ такмиче на стази, време бива штоповано, а „ради се о једној генералној проби јер ће следеће године бити организована права такмичења како овде у Монци тако и у Индијанаполису“, изјавио је професор који је заједно са својим тимом “PoliMove” реализовао аутомобиле који се такмиче на MiMo (Milano Monza Motor Show).

„Овог викенда је у току генерална проба аутомобила на писти а побеђује онај који има најбоље време. Формула је једноставна: Са аутодромом у Монци који нам је на располагању самовозећи аутомобили могу да заврше кругове у различитим слотовима који су под сталним надзором. Али за следећу годину већ планирамо директне сусрете на стази“, наводи професор и додаје: „Оно што се дешава овог викенда улази у историју, по први пут Indy Autonomous Challenge, који је елиминациони турнир међу тимовима који управљају најбржим самовозећим аутомобилима на свету, изашао је изван граница Америке. То је важан корак напред у развоју веома сложене технологије која ће бити база за револуцију мобилности у наредним деценијама.“

Аутомобили не функционишу на даљинско управљање, објашњава професор: „Многи мисле да се ради о аутомобилима којима управља возач на даљину али то није истина. Тим који је у боксу види све шта се дешава, као и у традиционалним тркама али не постоји никакав спољни импут, аутомобил је тај који вози своју трку. Не постоји дакле никакав пилот који управља њиме са даљиме као што ни тим ништа не ради, сем што посматра. Они нису ни клонови, имају своје слабе и јаче стране као и пилоти.

Алгоритми и софтвери нису сви исти, један ауто је бољи у кривинама, други у нечем другом, сви имају своје карактеристике у зависности од тога како су програмирани. Постоје четири проблема која је потребно решити када се ради у оваквим аутомобилима: Локализација, перцепција препрека, путања и брзина коју је потребно одржавати у зависности од тога како се одвија трка. Уколико једна од ових ствари не функционише читав систем пада".

Возило Политехничког факултета из Милана је већ освојило прва места, два пута у Лас Вегасу и једном у Даласу. Последња победа је током Indy Autonomous Challenge 8. јануара ове године где је оборен и светски рецорд, наиме ауто је возио брзином од 290 километара на сат.

У овим „тркама будућности“ међутим недостаје људски елемент, недостаје пилот који једини може да пренесе емоцију и за кога се гледаоци и везују, више него за саме аутомобиле.

„Ради се о нечему што је ново, технолошком изазову и биће забавно и емотивно видети како ће се све одвијати. Мислим да ће у будућности ова возила која сама возе ипак имати и пилота у њима. Ипак прво морају да буду добро тестиране и да буду и те како сигурне да би у њима могао да седи човек“, истиче професор Савареси.

уторак, 02. јул 2024.
17° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару