петак, 31.03.2023, 14:52 -> 14:52
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС из Источне Азије
Престаје производња "тојоте камри" у Јапану
Тојота после 43 године обуставља домаћу производњу једног од своја два најпродаванија модела.
Јапански медији ових дана са носталгијом пишу о популарном Тојотином моделу „камри“, који је закључно са прошлом годином у свету продат у чак 21 милион примерака, јер је највећи светски произвођач возила својим дилерима недавно саопштио намеру да до краја године прекине с његовом производњом у земљи.
Седан „камри“, популаран због своје поузданости и квалитета, који му омогућавају да задржи високу цену и као половњак, први пут се појавио на тржишту у Јапану 1980. године. Од тада је прошао дуг еволуциони пут током којег је развијено чак десет генерација модела, а дезајн се мењао готово до непрепознатљивости.
„Камри“ је уз „королу“ најпродаванији модел Тојоте свих времена. Име модела потиче од јапанске речи „канмури“, што значи „круна“.
Популарнији у свету него код куће
Добра вест за љубитеље те породице аутомобила је, међутим, то да се њихова производња наставља у иностранству. Заправо, Тојота је у Јапану последњих година правила само један проценат „камрија“.
Тај модел се тренутно продаје у преко 100 земаља света, али се углавном производи у САД, где је од 2002. до 2016. године петнаест година заредом био најпродаванији путнички аутомобил, и у Кини. Фабрике „камрија“ постоје и у Тајланду, Вијетнаму, Малезији и Индији. У прошлости, до 2017, тај аутомобил је био прављен и у Аустралији, а до почетка рата у Украјини, и у Русији.
И док је у свету и прошле године новим корисницима предато преко 600.000 јединица „камрија“, продаја у самом Јапану је била врло слаба, јер су домаћим муштеријама уручени кључеви за мање од 6.000 тих машина.
Стручњаци оцењују да је један од узрока пада интересовања за „камри“ у Јапану општи тренд удаљавања од седана и раста популарности теренаца, кросовера и каравана, који је проузроковао и гашење продаје производње других познатих седана, као што су Нисанова „фуга“ и Хондин „леџенд“. Мада се слична промена у укусу и потражњи десила и другде у свету, имиџ „камрија“, као поузданог и исплативог аутомобила, чини се, далеко је јачи у иностранству, нарочито у САД.
О томе јасно сведоче подаци. Различите варијанте „камрија“ у Земљи излазећег сунца у протекле 42 године су продате у укупно 1,3 милиона примерака. С друге стране, у Сједињеним Државама, где је први увозни „камри“ доспео 1982. и које су 1988. постале прва страна земља у којој се он производи, до краја прошле године је укупно продато чак 13 милиона тих возила.
Коментари