Последња испорука „боинга 747“, први џамбо-џет одлази у историју
Након више од пет деценија, Боингов џамбо-џет „747“ одлази у историју. Последњи примерак је теретна веризија овог авиона која је испоручена „Атлас еру“.
Боингов „747“, оригинални и вероватно најестетичнији џамбо-џет, направио је револуцију у ваздушном саобраћају током пет деценија владавине, а „краљицу неба“ заменили су ефикаснији двомоторни авиони.
Последњи „боинг 747“ изашао је из фабрике у држави Вашингтон пре месец дана и данас је испоручен у теретној верзији "Атлас еру".
Препознатљива грбаста силуета „747“, познатог и као „кит“, привукла светску пажњу пре 53 године као путнички авион „Пан Ама“.
Дизајниран касних 1960-их да задовољи потражњу за масовним путовањима, горња палуба широког трупа са два пролаза постаје најлуксузнији клуб на свету изнад облака.
„Пре '747', просечна породица није могла да лети из САД у Европу по приступачној цени“, истакао је извршни директор компаније „Ер Франс – КЛМ“ Бен Смит.
Џамбо је такође постао и симбол светских званичника од америчког нуклеарног командног места у авиону „Судњег дана“, до папских посета изнајмљеним авионима „747“ за те ситуације звани „Пастир 1“.
Када је први „747“ полетео из Њујорка 22. јануара 1970. године, после кашњења због квара мотора, капацитет авиона се удвостручио на 350-400 седишта.
Развојни трошкови од милијарду долара скоро су довели до банкрота „Боинга“, али је врхунац у историји овог авиона досегнут 1989. године, када је Боинг представио „747-400“ са новим моторима и лакшим материјалима и тако га, за многе који су пилотирали њиме, учинио „најлепшим и најлакшим авионом за слетање“.
Исти налет иновација који је подигао „747“ у небо довео је и до његовог краја, јер је напредак омогућио млазњацима са два мотора да остваре исти домет по нижој цени.
Ипак, „777Х“, који треба да заузме место „747“ на врху тржишта млазних авиона, неће бити спреман бар до 2025. године.
Коментари