Читај ми!

Летење дроном као вожња кола – испит, дозвола, регистрација

Директорат цивилног ваздухопловства недавно је издао брошуру, у којој су делови Правилника о беспилотним ваздухопловима, који јасно прецизира ко и у каквим околностима може да управља дроновима.

Да бисте уживали у оваквим кадровима, неко је морао да пријави лет беспилотне летелице за коју је претходно морао да има дозволу. Мирко је дугогодишњи оператер који редовно продужава своју дозволу и плаћа годишње таксе за регистрацију дрона.

„Ја третирам лет дроном као вожњу колима, ако желите да возите кола требате да положите испит, да добијете возачку дозволу и да онда купите ауто који опет региструјете и управљате и излазите са њим на улицу, овде је сличан принцип, само што летите у ваздуху“, каже Мирко Лазовић.

Сврха беспилотних летелица је разноврсна. Може се користити у привредне и друге сврхе. Људима је то хоби или спорт, а може бити и средство рада, као што је термовизијско снимање и испитивање или снимање догађаја. Регулисано је Правилником о беспилотним ваздухопловима.

„Правилником је дефинисано да сва лица која испуњавају одређене услове да могу да управљају беспилотним ваздухопловом. Наравно, фактори од којих то зависи су тежина – што је лакша, мањи су и критерију које лице мора да испуни. Такође, на то утиче и рејон где се планира и врста операције која се планира. Ван рејона аеродрома, односно пет километара од центра аеродрома, до висине од 100 метара у подручјима која нису у подручјима условно забрањених зона...“, наводи инспектор за управљање у ваздушном саобраћају Бојан Цветичанин.

Директорат у регистру има око 550 беспилотних летелица и око 2.000 лиценцираних оператера. Додају да до 200 њих редовно шаље захтеве за снимање.

„То што видите у граду, то су углаавном одобрене активности и ми дневно добијемо од 10 до 15 захтева за бројне локације у центру града. Ту су правила посебно дефинисана, потребни су сагласност и других државних органа. Имајући у виду да је јако занимљиво за снимање из ваздуха имамо доста ваздухопловних оператера који за своје потребе раде снимање и та снимања и ми одобравамо“, објашњава Цветичанин.

У директорату су посебно поносни на мали број угрожавања безбедности у протеклих шест година, од када је објављен први Правилник. Напомиње се: Са летелицама увек треба бити опрезан.

„Безбедне су онолико колико их добро користите и колико сте свесни о томе шта оне могу да направе. Оваква летелица може озбиљну повреду да направи, мени је рецимо покидала јагодицу на прсту зато што је изгубио компас и отишао је мало у страну и имао сам дубоку посекотину. Имао сам и ситуацију да ми је летелица пала са 25 метара висине, нешто се десило и добила је спиралу, пала оставила ми ожиљке на ногама“, присећа се оператер беспилотне летелице Мирко Лазовић.

За оне који не поштују Правилник, следи прекршајна казна за физичка лица до 150.000 динара, а за правна до два милиона. Ко угрози нечију безбедност, покреће се кривични поступ. До сада, на срећу, није било таквих случајева.

четвртак, 04. јул 2024.
23° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару