Како ће нови европски закон утицати на рад мобилних телефона
Нови закон Европске уније могао би да промени много тога у вези са коришћењем мобилних телефона и других уређаја.
Европска унија је објавила Закон о дигиталним тржиштима - нови пропис који, када буде ступио на снагу, има за циљ да поправи оно што заједница види као „неравнотежу у технолошком екосистему".
Усвајање закона донело би неколико промена у начину на који потрошачи користе своје апарате.
Одредбе би могле да укључују и то да међусобно комуницирају Вотс-ап, Фејсбук и Месинџер, како би се корисници лакше сналазили.
Комисија тврди да ће то корисницима дати више избора коју апликацију да користе, јер ће моћи да „размењују поруке, шаљу датотеке или упућују видео позиве у различитим апликацијама за размену порука".
Могуће је да би ово могло да се прелије и на друштвене мреже, мада ће ова опција бити детаљније процењена у будућности.
Такође ће обезбедити да комбиновање личних података за циљано оглашавање буде дозвољено само уз „експлицитну сагласност" корисника.
Технолошке компаније ће бити ограничене на то колико пута могу да траже сагласност након што буде повучена или одбијена - како би се избегло слање нежељене поште.
Постоји и захтев да се „корисницима омогући да слободно бирају свој прегледач, виртуелне асистенте или претраживаче".
Други предлози, који постоје још од децембра 2020, укључују право на деинсталирање унапред инсталираног софтвера са уређаја као и то да компаније не могу да користе своје платформе како би искључиво своје производе ставиле на прво место.
Велике технолошке компаније су више пута погођене оптужбама за антиконкурентну праксу.
Крајем 2020. покренута је тужба више европских држава против „Гугла" због „антиконкурентног понашања, праксе искључивања и лажног представљања", што „Гугл" пориче.
Прошле године, Управа за конкуренцију и тржишта саопштила је да ће истражити „Еплову" продавницу апликација како би утврдила „неправду по којој је је једини начин да се софтвер пренесе на ајфон преко сопствене платформе, и како се обезбеђује да 'Епл' узима проценат од сваке куповине".
„Епл“ је одговорио да је њихова продавница „безбедно и поуздано место за кориснике да преузимају апликације које воле, и одлична пословна прилика за програмере широм света".
Унија је разматрала и казне. Ако компаније не поштују правила, Комисија може да је казни новчаном казном у износу од десет процената њеног укупног прихода из претходне године - и удвостручи то на 20 процената ако настави да крши закон.
Ново решење је, међутим, првенствено усмерено на велике „играче", а не на мале компаније.
„Закон ће променити дигитални пејзаж какав тренутно познајемо. Нарочито за предузећа средњег тржишта. то ће отворити врата новим тржиштима и повољним приликама, а када закон ступи на снагу, средња предузећа ће моћи да убиру предности овог новог дигиталног простора", рекао је Марко Карлици, шеф правног сектора у РСМ „Легал груп".
Очекује се да ће закон ступити на снагу до октобра ове године након што буде објављена финална верзија.
Коментари