Програм под велом тајне – шта знамо, а шта не знамо о новом америчком бомбардеру Б-21

Ваздухопловне снаге САД објавиле су три нова приказа стелт бомбардера нове генерације Б-21 „рејдер“ који ће производити компанија „Нортроп Груман“. Иако постоји много тајни у вези са целим програмом, одмах су почеле спекулације и поређења са авионом Б-2 „спирит“. Планирано је да бомбардер буде уведен у службу средином двадесетих година овог века.

Главна команда ваздухопловних снага САД објавила је на Фејсбуку уметничке приказе концепта Б-21. Бомбардери су приказани на три локације, односно у три хангара у ваздухопловним базама где ће бити распоређени у будућности.

Реч је о ваздухопловним базама Дајес у Тексасу, Елсворт у Јужној Дакоти и Вајтмaн у Музурију. 

У објави је наведено да се нови бомбардер Б-21 „рејдер“ развија да би заменио остареле авионе Б-1 „лансер“ као и чувене Б-2 „спирит“.

Уз фотографије је наведено да ће Б-21 бити авион великог домета, а истакнуто је да ће бити способан да носи разноврсно конвенционално и нуклерано оружје. Такође, америчка војска наводи да ће то омогућити њима и њиховим савезницима да испуне циљеве националне безбедности.

Ваздушне снаге САД планирају да уведу у употребу најмање 100 „рејдера“.

Иако није откривено много нових детаља и иако је реч само о графичком приказу, то је било довољно да се распламсају страсти коментатора и ваздухопловних стручњака који су обратили пажњу на нове детаље. 

Приликом објаве ранијих цртежа, многи су приметили да је Б-21 веома сличан претходнику Б-2 „спирит“, који очигледно представља основу за развој новог бомбардера. Исто ће имати дизајн летећег крила и неће имати вертикалне и хоризонталне стабилизаторе.

Иако најновији цртежи нису толико детаљни и летелица се не види из свих углова, сада се могу приметити и друге разлике. Прва која упада у очи је предњи део авиона. Кљун је сада закривљенији и више изгледа као птичји.

Примећују се равнији заклони мотора, иако је на приказима иза тог дела сунце. Многи су обрађивали фотографије и играли се са светлом како би се неке ствари боље виделе. 

Већина коментатора наводи да ће Б-21 бити нешто мањи од Б-2, али то се из ових приказа не може поуздано закључити. Оно што тој тврдњи иде у прилог је да ће задњи стајни трапови имати по два точка, док су код Б-2 имали по два пара точкова.

На приказима су отворена врата код стајних трапова која имају другачији облик.

Ипак, главне ствари о новом америчком бомбардеру и даље остају непознате и још се не зна када ћемо видети праву слику авиона. До тог тренутка вероватно ћемо видети још неколико приказа који нам можда пруже нове детаље, а можда нас и заварају.  

Које су званичне информације

Америчке ваздухопловне снаге очекују да Б-21 први пут полети крајем 2021. године, али је врло вероватно да се тај датум помери.

Верује се да ће авион бити уведен у службу после 2025. године. Уговор о изради новог авиона потписан је са компанијом „Нортроп Груман“ 2015. године. 

У извештају истраживачке службе америчког Конгреса из новембра 2019. године наводи се да ће нови бомбардер заменити постојеће Б-1 и Б-2, а могуће и Б-52 у будућности.

Истакнуто је да је програм био високо поверљив све до лета 2015. када су откривени први детаљи. Техничке спецификације и остали важни подаци и даље се скривају од јавности, али неки детаљи су доступни.

Истраживачка служба Конгреса је истакла да се нови бомбардер развија с циљем да да буде способан да носи широк спектар наоружања и да има велики домет.

Такође, цена једног авиона процењена је на око 550 милиона долара.

Шта каже произвођач

С друге стране, податке о новом америчком бомбардеру, иако не прецизне, пружа и сам произвођач, „Нортроп Груман“. На сајту компаније истиче се да ће „рејдер“ моћи да пробије и најчвршће одбране како би извео презицне нападе било где у свету и да ће играти виталну улогу у америчкој националној безбедности.

Цитирана је изјава секретара за одбрану који је рекао да ће Б-21 „подржати америчку стратегију тако што ће постати кичма ваздухопловних снага“.

Када је реч о улози „рејдера“, истакнуто је да ће Америка добити стратешку предност у пробијању непријатељских противваздушних снага било где у свету.

Током претходних 25 година, Америка се ослањала на Б-2 „спирит“ да би доспела до сложених подручја и напала мете до којих остали авиони не могу да дођу.

Почаст пилотима из Другог светског рата 

Име „рејдер“ изабрано је 2016. године у част пилоту из такозваног Дулитловог напада (Doolittle Raid).

Реч је о првом ваздушном нападу САД (18. априла 1942) на матична јапанска острва током Другог светског рата.

То је једина операција у којој су амерички бомбардери полетели са носача авиона и најдужа мисија у којој су летели бомбардери Б-25 „мичел“.

Дулитлов напад показао је да су матична јапанска острва рањива на савезничке ваздушне нападе и била је одушак за америчку освету за јапански напад на Перл Харбор.

Број коментара 16

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 22. новембар 2024.
7° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње