Аутомобили велики загађивачи, предузимају се мере за заштиту животне средине

Аутомобили и друга превозна средства су један од главних загађивача ваздуха. Према подацима Уједињених нација, аутомобили у загађењу учествују и до 75 одсто. Код нас су највећи проблем возила без катализатора. Потребне су хитне мере како би се загађење смањило, кажу стручњаци.

Аутомобили испуштају угљеникове оксиде, азотне оксиде, сумпор-диоксиде и друге штетне материје попут чађи, пепела, тешких метала.

Највеће загађење долази из аутомобила којима су скинути системи за пречишћавање издувних гасова. То су половна возила евро 3 и евро 4, чији нови систем за пречишћавање кошта више од самог возила.

На то се власници аутомобила одлучују да би ауто ишао боље и трошио мање. Код нас мајстори најчешће катализаторе скидају и продају их за 50 евра због платине уграђене у њих.

Аутомбил потом компјутерски репрограмирају па катализатор уопште и не постоји. Загађење је после тога директно. Стручњаци кажу да преко 65 одсто, нарочито дизел возила, нема катализатор.

„И даље се увози велики број аутомобила којима је животни век на крају. Имате податак да је само у првој половини ове године увезено 50.000 возила ушло за првих пет месеци, а негде преко 65.000 за прву половину године“, рекао је Милош Петровић из Удружења увозника аутомобила и делова.

Код нас тренутно не постоји на техничким прегледима ригорозна контрола издувних гасова. Све је одложено за 2021. годину, када ће само они који испуне те критеријуме бити технички исправни.

„Треба извршити разврставање у односу на емсију издувних гасова, значи не можете третирати исто дизелаша старог 30 година и бензинца од три године. Просто треба да постоје погодности за оне који мање загађују животну средину, ваздух, како у кретању одређеним зонама града тако и у погледу паркирања, у погледу регистрације и осталих дажбина", Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја.

У окружењу, на пример у БиХ, борба против загађења је већ почела. Аутомобили имају налепнице са ознакама којој емисији издувних гасова припадају. Па тако, ако је загађеност већа од дозвољене, морају да паркирају своја возила изван града.

У свету је слично. У Париз се не може са евро 3 стандардом, а у Немачке градове могу само евро 5 и евро 6 возила. Има и система где се улаз у град наплаћује као у Милану, а у Лондону свако доставно возило, ако није електрично, плаћа улаз 100 фунти.

Број коментара 12

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 17. септембар 2024.
20° C

Коментари

Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Sažeto od Amazon produkcije
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Odlicna serija
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи