Формуле будућности

У источној Азији, данас је, осим гран-прија Формуле 1, традиционалног такмичења у брзој вожњи које постоји већ више од шест и по деценија, одржана и трка Формуле Е, новог, необичног надметања у којем се тркају болиди на електрични погон.

Формуле будућности Формуле будућности

Нико Розберг, возач тима „Мерцедес“, освојио је данас прво место на Великој награди Јапана, трци Формуле 1 која је одржана на стази Сузука у централном делу највећег јапанског острва Хоншу.

Розберг је, након пређена 53 круга и 307 километара, оставио иза себе Макса Ферштапена из „Ред була“ као другопласираног и, још важније, свог тимског колегу и директног конкурента за титулу, британског возача Луиса Хамилтона, који је на овој, 17. трци сезоне, завршио трећи, освојивши 15 поена - десет мање од Розберга.

Нико Розберг је тако учврстио своје вођство на табели Формуле 1 када су у питању возачи, и скупа са Хамилтоном, осигурао трећу узастопну титулу „Мерцедесу“ у такмичењу конструктора.

Медијски гледано, у сенци те трке данас је, такође, у кинеском граду Хонгконгу одржана прва трка нове сезоне Формуле Е, такмичења болида који се крећу на електрични погон.

Возила Формуле Е достижу брзине од 225 километара на час, и готово су нечујна, те уопште не загађују животну средину. Њих карактерише и велико убрзање - до брзине од 100 километара на час стижу за само три секунде.

У првој трци Формуле Е тријумфовао је владајући шампион, швајцарски возач Себастијан Буеми, који представља екипу „Рено“, док је друго место заузео Бразилац Лукас ди Граси из „Ауди спорта“, а треће Немац Ник Хајдфелт из тима „Махиндра“. 

Улична трка у Хонгконгу прошла је теже него што је било очекивано, јер је промена конфигурације једне од кривина између тренинга и почетка квалификација збунила возаче и проузроковала неколико удеса, пореметивши распоред такмичења.

Пред почетак трке, пол позицију освојио је Нелсон Пике Млађи, син чувеног бразилског аса који је освајао титулу светског првака Формуле 1 три пута током осамдесетих година прошлог века, али је, због лошег пит стопа, завршио тек на једанаестом месту.

Пике Млађи, иначе, је шампион прве сезоне Формуле Е, која је одржана од септембра 2014. до јула 2015. и бројала 11 трка, од чега је он тријумфовао на две.

Поред њега, у каравану Формуле Е наступа још један потомак великог шампиона класичне формуле - Француз Никола Жан Прост, син четвороструког шампиона света у Формули 1, Алана Проста.

Необично такмичење

Прва трка у историји Формуле Е одржана је у Пекингу, а највише победа до сада остварио је управо данашњи победник Себастијан Буеми, који је залужио круну светског шампиона у прошлој, укупно, другој сезони тог такмичења.

У светском туру, који се одржава под окриљем Међународне аутомобилске федерације (ФИА), учествују тимови из Француске, Велике Британије, Немачке, САД, Индије, Кине и Јапана, а трке, које трају око 50 минута, одржавају се у Азији, Европи, северној, средњој и јужној Америци, а од ове сезоне и у Африци.

И док је пажња светских медија усмерена на финале Формуле 1, елитног такмичења аутомобила са моторима на унутрашње сагоревање, сезона Формуле Е, која ће једног дана, могуће, због својих еколошких карактеристика сасвим потиснути болиде које покреће бензин, је на самом почетку - друга трка биће одржана за месец дана у граду Маракешу у Мароку. 

Техничко усавршавање болида

Иако се болиди који се сада такмиче у Формули Е крећу брзинама од око 200 километара на сат, експериментални електрични аутомобили, попут јапанског модела „елика“ достигли су брзину од 400 километара на сат још пре десет година, тако да је рационално очекивати и да ће се електричне формуле ускоро по брзини приближити и можда претећи болиде Формуле 1, који сада на стази јуре и до 375 километара на сат.

Даље, због малог капацитета батерија и, следствено, малог домета возила, возачи Формуле Е сада су присиљени да промене своје болиде током трке, због чега су сваком тиму потребна најмање четири возила.

Међутим, очекује се да ће у наредне две године технологија литијумских батерија које их напајају бити толико унапређена да ће електричне формуле бити способне да пређу потребну раздаљину с једним пуњењем, односно, без промене возила. 

Наиме, батерије за болиде свих екипа Формуле Е сада снабдева само једна компанија, британски „Вилијамс“, који има дугу традицију учешћа у такмичењима Формуле 1, али ће од 2018. године тај посао преузети тим „Мекларен“, који ће, очекује се, у сарадњи са јапанским компанијама „Сони“ и „Мурата“ обезбедити нове, моћније изворе енергије за електричне формуле.

Односно, остварити неопходни технолошки искорак када су у питању капацитет и ефикасност батерија, који ће омогућити да електрични болиди изнесу целу трку, без замене.

Такође, очекује се да ће под окриљем ФИА, као нови правац у развоју ауто-мото спорта, ускоро почети и међународно такмичење потпуно аутоматизованих возила, чији болиди би се могли назвати „Роботске формуле“.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 27. септембар 2024.
20° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи