Да ли је дошло време да кофери лете из авиона

Ново решење за одлагање ручног пртљага у авиону могло би да утиче на навике путника, али и да остави авио-превознике без дела прихода. Касете за одлагање кофера у кабини требало би да омогуће 60 одсто више простора у односу на традиционалне системе одлагања пртљага. Такође, путници не би бринули о томе да ли су им кофери оштећени или изгубљени.

У данашњој не тако златној ери авио-саобраћаја на краћим дестинацијама, бесплатан пртљаг је луксуз који може приуштити веома мали број компанија. А они који се са својим коферима и торбама растану пре уласка у авион, често су изложени стресу током целог путовања, питајући се да ли ће њихов пртљаг стићи на одредиште заједно са њима.

Као последица тога, више путника него икада пре одлучује да своје ствари стрпа у ручни пртљаг. Неретко су то гломазни кофери са точкићима.

Уколико би се такав тренд наставио, то би довело до тога да већина путника, ако не и сви имају бесплатан пртљаг, то јест само ручни. Такође, путници би нервозно цупкали у нади да ће међу првима ући у авион, како би обезбедили сићушни комад територије изнад главе, у близини свог седишта.

Нажалост, те веома пожељне касете нису дизајниране узимајући у обзир просечни кофер са точкићима. Спаковани попут књига, кофери морају бити положени водоравно али на бок, уз само нешто мало слободног простора изнад.

Први пут представљене у мају, ове специјално обликоване касете изнад глава путника обећавају да ће створити 60 одсто више простора у кабини за пртљаг у односу на традиционалне системе.

Како? Једноставно тако што ће се дозволити путницима да вертикално ставе своје ручне торбе уместо да морају да их положе хоризонтално.

Касете, у које може да стане пртљаг димензија 61 центиметар (висина) са 38 цм (ширина) пута 25 цм (дубина), дизајниране су тако да могу да буду накнадно уграђене за три до пет дана. Изузетно су лагане, а направљене су од композитних материјала, прецизније, користе се делови оригиналних простора за пртљаг, укључујући бочне зидове, плафон и осветљење, како би се смањио отпад, наводе у „Ербасу“.

Стјуардесе ће вероватно позитивно оценити нови простор за пртљаг, знајући да могу да заврше укрцавање уз много мање притужби путника о томе како немају где да ставе своје торбе.

Једна авио-компанија се већ пријавила за овакво одлагање ручног пртљага. Од почетка 2025. године, немачки авио-превозник Луфтханза планира да започне накнадно опремање 38 авиона А-320 новим касетама назива „Airspace L Bins“, које производи немачка компанија Елбе флугцојгверке, подружница компаније „Singapore Technologies Engineering” и партнер „Ербаса“.

Из разговора са клијентима авио-компанија знамо да су веће касете потребне да се побољша искуство путника“, истакао је шеф комерцијалних услуга за Европу Чарбел Јузкатли, у саопштењу.

Компликовани свет пртљага

Пртљаг је дуго био спорно и компликовано питање у свету авијације, и, уз веће или мање касете за његово смештање, изгледа да се то неће променити.

Не носе сви ручни пртљаг само да би избегли додатне трошкове за кофере – многе авио-компаније додатно наплаћују ако желите да понесете и велики кофер у авион. Неки путници једноставно воле ту опцију да не морају да чекају свој кофер након слетања.

Међутим, то је и политичко питање. Ове недеље, посланици Европске уније су наводно гласали за подршку резолуције која позива авио-компаније да престану да наплаћују путницима ручни пртљаг „разумне“ величине. 

Накнаде за пртљаг неспорно представљају огроман извор прихода за авио-компаније. Према подацима Бироа за статистику транспорта, америчке авио-компаније зарадиле су више од 6,7 милијарди долара прихода од накнада за пртљаг током 2022. године.

Неке авио-компаније оправдавају накнаде указујући на утицај на животну средину – лакши авиони су штедљивији, тако да је одвраћање људи од додатних килограма пртљага добра ствар.

Присталице „раздвајања“ карата кажу да све функционише – они који желе да плаћају додатне погодности током лета као што је ношење додатног пртљага имају ту могућност, остали могу да уживају у јефтинијим картама.

Ипак, на крају, без обзира на преференције путника, већина би се сложила да ако боље дизајнирани простор за одлагање пртљага може скратити време које проводимо у авиону, а нарочито оно када излазимо из њега, мало је путника који то не би поздравили и прихватили.

петак, 22. новембар 2024.
9° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње