Читај ми!

Брод из бронзаног доба пловио кроз Персијски залив као пре 4.000 година

Записи на древној глиненој плочи омогућили су стручњацима да реконструишу брод из бронзаног доба направљен од трске и отплове њиме на прво путовање уз обалу Абу Дабија, преноси Си-Ен-Ен.

Брод из бронзаног доба пловио кроз Персијски залив као пре 4.000 година Брод из бронзаног доба пловио кроз Персијски залив као пре 4.000 година

Пловило, познато као чамац Маган, дуг 18 метара, саставио је тим од 20 стручњака користећи технике које датирају из 2100. године пре нове ере, када је Персијски залив постао део глобалне поморске трговине широм древног света.

Маган је некада био назив за регион на коме се сада налазе Уједињени Арапски Емирати и Оман.

Чамци Маган били су довољно велики и јаки да омогуће размену добара као што су бакар, текстил и полудраго камење пре 4.000 година између друштава која су у то време живела у Месопотамији и долини Инда у данашњем Ираку, Пакистану и Индији.

Археолози, антрополози, инжењери, научници и стручњаци за дигиталне хуманистичке науке доказали су да се древне технике бродоградње успешно могу користити за израду бродова способних за пловидбу. Како су навели чланови тима, то је највећа реконструкција чамца Маган из бронзаног доба на свету.

„Стекли смо много детаљније знање о материјалима који су се користили за прављење таквих чамаца како бисмо боље разумели снаге и слабости ових револуционарних заната“, наводи у изјави Ерик Стејплс, ванредни професор на Колеџу хуманистичких и друштвених наука на Универзитету Зајед у Абу Дабију.

„Такође смо стекли много дубље поштовање за домишљатост и храброст древних бродоградитеља и морепловаца из бронзаног доба који су градили и пловили овим бродовимa, повезујући прве светске цивилизације тадашњег света.“

Са израдом пројекта и изградње брода започето је 2021. године као сарадња између Националног музеја Зајед, Универзитета Њујорк у Абу Дабију и Универзитета Зајед.

Циљеви истраживачког пројекта били су откривање древних занатских техника, утврђивање веза између друштава из бронзаног доба и боље разумевање улоге коју је Абу Даби некада имао у трговини током бронзаног доба.

Састављање древног пловила

Недавна археолошка открића показала су да је острво Ум ан-Нар, које се налази поред обале Абу Дабија, и било највећа древна лука у региону, играло кључну улогу у трговини пре више хиљада година.

Налази као што су камене секире, бакарне удице за рибу, камење за млевење и пробушени камени дискови за мерење рибарских мрежа, заједно са увезеним грнчарским посудама из Месопотамије и Јужне Азије, указују на трговину која се одвијала на великим удаљеностима.

Истраживаче је такође заинтригирала глинена плоча изложена у Британском музеју, која потиче из древног сумерског града Гирсуа у данашњем Ираку. Плоча је у суштини фактура или наредба из бродоградилишта, написана на сумерском језику, у којој се захтевају велике количине залиха потребних за изградњу „чамаца Магана“.

Листа је укључивала палмина влакна, козју длаку, трску, четири врсте дрвета, кожу, простирке од палминог лишћа и облоге од палминих ребара, ланено уље, сусамово уље, животињску маст и минерал који се зове битумен. Тим иза реконструкције користио је древне илустрације чамаца као референцу и саставио чамац носивости 32.659 килограма.

Попут декодирања старог рецепта, тим је спојио све информације са листе и њихове референтне материјале како би направио план.

Бродоградитељи добро упућени у историјске реплике помогли су у изградњи чамца користећи ручне алате без ослањања на модерна достигнућа или технике. Они су конструисали спољни труп брода користећи 13.607 килограма трске локалног порекла, која је била натопљена и огољена од лишћа пре него што је згњечена и везана у дугачке снопове конопцем направљеним од палминих влакана.

Бродоградитељи су затим причврстили десетине снопова на дрвене оквире, премазавши их битуменом како би се помогло у хидроизолацији. Узорци битумена су такође пронађени на Ум ан-Нару. Истраживачи су дошли до преко 100 рецепата за битумен како би техника хидроизолације била аутентична.

Такође, тестирана је снага ужади и снопова трске како би се одредило колика би требало да буде и спровео експерименте урањања у воду како би се видело колико ће труп постати тежак када упије воду.

Тим је био пресрећан када је коначно брод изашао на море 2. марта, рекао је Роберт Б. Џексон, фотограф и службеник за здравље и безбедност.

„Први пут у 4.000 година, трговачки брод од трске, дрвета и битумена пловио је водама Залива“, наводи Џексон.

Историјска пловидба

Бродско једро је направљено од козје длаке и тешко је 127 килограма, што је захтевало више од 20 људи да подигну једро и опрему како би надокнадили чињеницу да ременице нису постојале током бронзаног доба.

„Било је то дуго и узбудљиво путовање од откривања древних фрагмената Маган чамаца на острву Ум ан-Нар до легендарног тренутка када је једро брода подигнуто и она је испловила са обале Абу Дабија. Пролазећи истим путем ови монументални бродови путовали су пре 4.000 година према отвореном мору и обали Индије“, рекао је др Питер Меги, директор Националног музеја Зајед.

Пловидба морем тестира снагу и границе пловила. Након петодневних испитивања, брод је 2. и 3. марта пловио према острву Садијат код обале Абу Дабија и отвореног мора. Чамац је прешао 50 наутичких миља (92,6 километара) и достигао брзину до 6,4 миље на сат ( 5,6 чворова).

Шампион Емирата морнар Марван Абдулах Ал-Марзоуки био је један од капетана брода током његових морских испитивања. Његова породица је генерацијама повезана са поморским наслеђем УАЕ.

„Када смо први пут извукли чамац са пристаништа, били смо веома опрезни“, напомиње Марзуки. „Био сам свестан да је направљен само од трске, ужади и дрвета – нема ексера, вијака, метала – и плашио сам се да га не оштетим. Али како смо кренули, убрзо сам схватио да је ово јак чамац. Био сам изненађен како се овај велики чамац, оптерећен тешким баластом, тако глатко кретао по мору.”

Следеће путовање

Капетан Абдалах Алремаити назвао је искуство пловидбе и навигације на броду Маган „путовањем кроз време” које је учинило изазове древног поморства стварношћу, укључујући и колико би труда било потребно да такви бродови преплове преко океана.

Истраживачица Ајеша Алмансури, једна од пет жена које су пловиле на броду, назвала је последње пристајање „потресним тренутком“ пошто се јединствено искуство завршило након година оживљавања брода.

Пројекат, који је пандемија у почетку одложила, суочио се са више препрека, нагласила је менаџерка пројекта, Таила Клеланд, укључујући потрагу за аутентичним материјалима и напоре да се они саставе без икаквог модерног оруђа.

Сада када је брод завршио своја испитивања на мору и прво путовање, биће изложен у Националном музеју Зајед, новом националном музеју УАЕ који се гради на острву Садиат.

Музеј ће укључивати увид у поморску историју Персијског залива и културне везе које је омогућио, а брод и његово путовање „представљају хиљаде година емиратског проналаска и истраживања“, рекао је Мохамед Калифа Ал Мубарак, председник Одељења за културу и туризам у Абу Дабију.

„Осећао сам се као да удишемо живот историји, премошћујући јаз између далеке прошлости и садашњости“, рекао је Клеланд. „Када сам први пут видео брод Маган како плови, заиста ми је застао дах и измамио ми сузе.“

недеља, 22. децембар 2024.
-1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње