понедељак, 24.04.2023, 19:00 -> 19:34
Извор: РТС
Изложба фотографија „Која: Ја имам шарене очи“ поводом 40 година од првог албума „Дисциплине кичме“
На платоу испред Уметничког павиљона „Цвијета Зузорић“ на Калемегдану, отворена је изложба фотографија „Која: Ја имам шарене очи“, поводом 40 година од изласка првог албума групе „Дисциплина кичме“.
Звук и поруке првог албума „Дисциплине кичме“ у време изласка били су другачији од свега до тада познатог у југословенском року. Албум данас сматрамо манифестом Којиног рада. Изложба је о томе – о Који, епохи у којој је стварао, о његовој музици, о свему што данас има значење културног феномена.
„Која је за своје визионарство, пошто да се подсетимо, у време када је изашао тај први албум, 1983. ми нисмо познавали овакву формацију бенда – бас и бубањ или гитара и бубањ. Сви, 'The White Stripes' и сви остали су дошли много касније. Дакле, наш Која је најавио неке нове промене у светском рокенролу и његов значај је тим већи“, наглашава Зорица Којић, коаутор изложбе.
Аутентичну појаву и Којин јединствени музички стил, критичари виде као меланж класичног рока Џимија Хендрикса, самониклог панка и дадаистичких стихова.
Изложба на посредан начин говори о томе. Хронолошки, од почетног импулса, преко лондонског раздобља, до Којиног статуса легенде домаће рок сцене.
„Ова изложба објашњава кроз објектив разних фотографа како је 'Дисциплина кичме' деловала у којим тренуцим. Значи, ту су Предраг Буца Поповић у неким раним данима, онда Горанка Матић која је функционисала као пратилац музичке сцене. Потом имамо Станислава Милојковића који је пратио онај средњи део каријере 'Дисциплине кичме', у другој половинини осамдесетих, када су они били најпознатији. Из Лондона, фотографије из деведесетих, добили смо од Андрије Кметовића, први пут изложене јавно, заиста ексклузивно. Коначно, фотографије Немање Ђорђевића који је пратио његов рад од 2000. године“, наводи Драган Амброзић, коаутор изложбе.
Медији, критичари и публика се према Душану Којићу Који односе креатвним вредносним нормама. Сматрају га предводником побуњеничке музике, бриљантним ометачем неукуса и колотечине, професором етике, естетике и филозофије зен грађанства, стубом домаћег рокенрола и београдског андерграунда. Испред свих тих симбола, налази се Којина музичка доследност.
Коментари