Читај ми!

Највећа галерија у Риму поносно представља изложбу Мире Бртке

У Националној галерији модерне и савремене уметности у срцу Рима, овог лета у периоду од 11. јула до 8. септембра 2024. године, дешава се велика ретроспективна изложба Мире Бртке, под називом „Будућност је иза нас“ (“Il Futuro è Dietro di Noi”).

Највећа галерија у Риму поносно представља изложбу Мире Бртке Највећа галерија у Риму поносно представља изложбу Мире Бртке

Дуго очекивана и најављивана ретроспективна изложба радова Мире Бртке, уметнице која последњих година привлачи пажњу највећих уметничких центара широм Европе, коначно се дешава у престижној римској институцији културе, Националној галерији модерне и савремене уметности (Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea – GNAM)

Министарство културе Републике Србије, Министарство културе Републике Италије, Покрајинска влада Републике Србије АП Војводине и АИК банка пружили су велику подршку иницијативи Фондације Мира Бртка из Београда и Националне галерије модерне и савремене уметности у Риму да се реализује ова изложба.

Разноврсни и мултимедијални опус вишедисциплинарне савремене уметнице и културне активисткиње, Мире Бртке, после изузетно посећених изложби у Музеју града Београда (2021) и у Музеју Q Contemporary у Будимпешти (2022), на десетогодишњицу од њене смрти биће приказан у Риму, где је започела своју уметничку каријеру и оставила дубок траг.

Ретроспектива приказује капиталне радове из опуса уметнице, слике, скулптуре, филмски рад и модни дизајн Мире Бртке, репрезентативан избор чувених Мириних хаљина – радове у власнис̌тву Фондације Мира Бртка из Београда, постављене на хиљаду метара квадратних изложбеног простора у Националној галерији у Риму.

Захваљујући координацији Фондације Мира Бртка из Београда и њеном оснивачу Мирославу Родићу – уз одобрење директорке ГНАМ-a, Ренате Кристине Мацантини (Renata Cristina Mazzantini) – изложба је постала стварност. Поред оснивача Фондације Мира Бртка, међу кустосима изложбе су и Лудовика Роси Пурини (Ludovica Rossi Purini) и Анђело Букарели (Angelo Bucarelli).

Изложа „Будућност је иза нас“ представља догађај културне дипломатије и део је широког програма иницијатива предвиђених Споразумом о културној и образовној сарадњи између Владе Републике Србије и Владе Републике Италије, одобреног 2012. године, који у члану 2 предвиђа „Сарадњу у области уметности, путем размене уметника и стручњака у области уметности“ и у члану 6 „Организацију културних и уметничких манифестација у најразличитијим областима: књижевност, ликовна уметност, архитектура, сценске уметности, музика, плес, позориште, филм и аудиовизуелна уметност“.

У уводном тексту каталога који је припремљен за ову прилику, директорка ГНАМ-а, Рената Кристина Мацантини, наглашава: „Уметница се, наиме, преселила у Италију 1959. године пратећи страст према филму. Стигла је у величанствени Рим шездесетих година, у 'Холивуд на Тибру', који је пре глобализације умео да привуче бројне таленте из иностранства, у мултикултуралном окружењу које данас изгледа непоновљиво“.

Да подсетимо, Мирин Римски период почео је и динамично се развијао од краја педесетих година прошлог века, када је у Рим стигла као млада режисерка са веома запаженом филмографијом. Иако је све наговештавало да ће се Мира Бртка потпуно посветити филму, она креће у сликарску авантуру у Риму који је у то време био један од центара европске и светске уметности.

„Изложба, дакле, открива однос балканске уметнице са вечним градом, који је увек остао снажно повезан са престоницом, чак и након 1970. године, када се она враћа у Југославију. На тај начин оживљава и причу Националне галерије модерне и савремене уметности, која је тада била у средишту света у којем су се уметност, филм и мода преплитали, постепено трансформишући сцену 'Слатког живота' (Dolce vita) у позорницу социјално-културних битака шездесетих, од другог феминизма до активизма”, закљчује Мацантини.

У уводном тексту за каталог ове изложбе, недавно преминули ликовни критичар и најбољи познавалац лика и дела Мире Бртке, Сава Степанов, подсећа на њен одлазак у Рим, као редитељке и повратак у Србију као сликарке са значајним групним и самосталним изложбама у друштву великих савремених уметника прошлог века.

„Стваралаштво Мире Бртке данас доживљавамо као заокружену целину у којој су запретене изузетне уметничке вредности. А у том кругу значајну тачку представља управо ова римска ретроспективна изложба којом се повезује целокупна уметничка активност једне изузетне учеснице уметности друге половине двадесетог и почетка двадесетпрвог века“, каже Степанов.

Свечано отварање изложбе „Будућност је иза нас“ у Националној галерији модерне и савремене уметности у Риму заказано је за четвртак, 11. јул у 19 часова, а изложба ће трајати све до 8. септембра 2024.

Да за Брткин рад постоји велико интересовање говори и чињеница да је недавно Фондацију Мира Бртка посетила и делегација из Центра Помпиду из Париза (Националног музеја модерне уметности), како би се стручњаци те институције детаљније упознали са делом наше велике уметнице за коју су изразили велико интересовање и жељу да радове виде уживо.

О Мири Бртки

Будућност која се већ десила – то је контекст који сажето али уверљиво илуструје раскошну уметничку личност Мире Бртке. Њена аутентичност се може описати тиме да је била ренесансна личност новог времена, а с тим у вези, Италија, и прецизније Рим, су били од кључног значаја за целокупно њено стваралаштво.

Била је мултимедијална, мултидициплинарна и мултикултурална уметница, која је активно, некада и истовремено, стварала у областима филмске и позоришне режије, драматургије, сценографије, анимације, сликарства, веза, вајарства, костимографије, модног дизајна и уметничког активизма. „Стиче се утисак да је увек била на правом месту, у право време“, рекао је ликовни критичар Сава Степанов.

Мира Бртка је завршила студије режије на Академији за позориште и филм у Београду 1953. године, и рад на филму је доводи у Рим. Сликарством је почела да се бави посредством анимације, затим уписује Академију лепих уметности у Риму и дипломира 1963. године.

Једна од аутентичних чињеница везаних за сликарство Мире Бртке је што је од почетка сликала апстрактно. За кратко време реализује велики број изложби током шездесетих година, а чланство у интернационалној групи “Illumination” је посебно обележило њено сликарство, посебно утицај ментора, Нобује Абеа (Nobuya Abe).

Од поетике „после енформела“, Мира Бртка трансформише сликарски стилски израз ка геометризованој, плошној форми и динамичној композицији чистих тонова, и даље, ка Белој слици рељефне структуре, која се трансформише променом услова осветљења и динамиком сенки. Паралелно стварајући на релацији Рим-Београд, посвећује се, поред сликарства, филмском раду, затим костимографији, па модном дизајну, а бојени потез четком мења текстилним формама и везом, техником која је везује за њено словачко порекло.

„Посвећивањем скулптури у позном делу опуса Мира Бртка осваја и тродимензионални простор кроз свој уметнички рад. Изложба приказује место и улогу Мире Бртке на савременој уметничкој сцени, у контекстима италијанске, југословенске, војвођанске, српске и словачке уметности. „Мира [...] наследила је балканско осећање припадности граници између Истока и Запада. Жива граница која је током времена увек изражавала културно посредовање пуно размене, алтернативних језика и концептуалних вибрација…“ проф. Францо Пурини.

понедељак, 25. новембар 2024.
6° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње