У Горици отворен највећи дигитални тунел у Европи – уметност, вештачкa интелигенцијa и екологија
Отварање Дигиталне галерије уметности (DAG) у Горици, највећег дигиталног тунела у Европи, овај погранични град уписује на међународну мапу савремене уметности. Пројекат је трансформисао историјску Галерију „Бомби“ у имерзиони простор дужи од 300 метара, од чега је 100 метара у потпуности обложено ЛЕД екранима најновије генерације, са укупно хиљаду квадратних метара дигиталне површине.
Дигитална галерија уметности је отворена 16. децембра и представља један од симболичних догађаја у оквиру програма "GO! 2025" – Европска престоница културе. Пројекат је реализван у оквиру Националног плана опоравка и одрживости (Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza), која повезује технологију и архитектонско наслеђе, враћајући граду јавни и приступачни простор намењен грађанима и посетиоцима.
Аутор инсталације је Рефик Анадол (Истанбул, 1985), мултимедијални уметник и један од најзначајнијих пионира уметности засноване на вештачкој интелигенцији. Директор је студија „Рефик Анадол“ у Лос Анђелесу и предаје на Универзитету у Лос Анђелесу.
Његови радови излагани су у водећим светским институцијама, међу којима су MoMA, Centre Pompidou, Serpentine Galleries, Palazzo Strozzi и Sphere у Лас Вегасу.
За Анадола архитектура није оквир, већ жива површина: „Она није саздана од зидова и прозора, већ од могућности. Светлост користим као материјал, а податке као пигмент.“
Овим пројектом галерија постаје јавно уметничко дело, ослобођено традиционалних музејских граница.
Инсталација под називом „Дата тунел“ претвара простор у дигитални организам у сталној трансформацији. Дуж пролаза у реалном времену настају органске форме инспирисане природом – ботаничке текстуре, океански токови и атмосферски ритмови – стварајући непрекидан визуелни и звучни ток.
Средиште пројекта чини систем вештачке интелигенције Large Nature Model, трениран на милионима визуелних и звучних података прикупљених у различитим екосистемима планете. Подаци су бирани према строгим етичким критеријумима и не имитирају природу, већ откривају њене димензије невидљиве људском оку.
„Ово није слика“, објашњава Анадол, „већ тродимензионална скулптура од података која комуницира са архитектуром и телом посетиоца.“
Отварању је присуствовао и председник региона Јулијска Венеција Масимилијано Федрига, који је истакао стратешки значај пројекта.
„Током године као Европска престоница културе желели смо да оставимо трајну културну инфраструктуру. Ово дело је почетак једног процеса – простор треба даље развијати кроз догађаје и програме који ће Горицу позиционирати као престоницу дигиталне уметности.“
Пројекат се бави и питањем одрживости, од порекла података до енергије потребне за тренирање ВИ модела. „Природа је већ облик вештачке интелигенције“, каже уметник, „а подаци су меморија света – идентитети, емоције, приче. Улога уметника данас је да ту меморију интерпретира.“
Тако простор пролаза постаје место контемплације, мост између историје Горице и њене дигиталне будућности – јавно уметничко дело које се не посматра, већ се кроз њега пролази.
Коментари