субота, 12.11.2022, 14:36 -> 14:37
Извор: РТС
Атеље 212 – замишљено као авангардно и посебно, такво је и после 66 година
Атеље 212 слави 66 година постојања. Замишљено као аванградно и посебно, ово позориште остало је тако свих ових деценија. Позориште коме је кумовао Михиз, које су стварали Мира Трајловић и Јован Ћирилов, а бојили уметничким бравурама Зоран Радмиловић, Петар Краљ, Марија Црнобори и многа друга славна глумачка имена.
Године 1956. било је изазовније гледати Фауста или Чекајући Годоа, него пребројати свих 212 столица позоришта у некадашњем простору „Борбе“. Шездесет и шест година касније, можда би било време за пензију, али то за позоришта не важи, каже глумац Тихомир Станић.
„Та отвореност Атељеа 212 за све људе који долазе и желе да раде, била је једна од највећих врлина овог позоришта.Тако да ово позориште, ако опстане, а опстаће, опстаће само захваљујући чињеници да неће остарити“, наглашава Тихомир Станић.
Најлепше успомене правиле су се у бифеу, али и у оближњој „Српској кафани“, где је било увек забавно када дођу глумци. Ипак, генерације Београђана никада неће заборавити атмосферу после новогодишње ноћи, када су конобари и глумци у кафани мењали места.
Дружења глумаца, гардеробера, декоратера, али и обућара одражавала су се и на представе, а глумац твди да је то и публика препознавала.
„И ту се створи таква нека атмосфера коју су људи препознавали као неки колективни дух, колективне игре“, додаје Станић.
Анасамбл Атељеа 212 чинили су најхрабрији – изводили представе које су негде биле забрањене. Прву премијеру у свету на даскама Атељеа имала је представа Коса. И није једина по којој је српско позориште постало светско.
„Исто сам поносан на чињеницу да је представа Арт, коју ми играмо још увек, Светозар Цветковић, Бане Зеремски и ја, премијерно изведена у време када је играна у 200 европскиох позоришта. У Паризу је играо Жан Луј Трентињан, рецимо. У Лондону Алерт Фини, а продуцирао Шон Конери, а и ми смо ту играли“, подсећа глумац.
Да не би време покосило дух, младост је ту да га одржи. Тако је Атеље одлучио да се подмлади. У његовим просторијама, за 66. рођендан, поствљена је изложба награђиваних радова младих студената са Факултета примењених уметности.
„У овом случају то су студенетски радови, костими, скице костима и реализовани костими који би се потенцијално могли користити у позоришту. Они су потпуно професионално одрађени“, наглашава Марија Јевтић, графички уредник Атељеа 212.
Изложбу ће отворити Горица Поповић 12. новембра и трајаће до 2. децембра. И то је део авангарде овог позоришта, које једино у Србији има покретни кров.
Тамо где је небо граница, слобода стварања не доводи се у питање.
Коментари