Ивана Вујић: Уметност je облик духовне превенције над болестима

Редитељка Ивана Вујић, на питање о оптимизму у „време короне“, одговара да епидемије нису ништа ново за људску цивилизацију и да покушава да пружи љубав, одговорност и одлучност.

Како стојите са оптимизмом ових дана?

- Сетимо се да је Шекспир у време карантина написао Краља Лира. Треба увек очекивати велика дела и у најтежим ситуацијама. Верујем и радоваћу се ако после овог искушења постанемо бољи људи. Песник Вилијам Блејк у свом делу Јерусалим каже „Сваки човек је у власти своје утваре, све док не дође онај час када му се људскост пробуди и утвару одбаци у језеро". Свако искушење, па и ова епидемија, пружа нам могућност да постанемо бољи људи. 

И као управник Народног позоришта и као професор ФДУ, без обзира на епидемију корона вируса, ових дана имате много посла. Како се организујете у овим условима? 

- Свакога дана заседа Кризни штаб Народног позоришта који се бави свим доспелим питањима, евентуалним проблемима. Проверавамо да ли су сви запослени здрави, а дезинфекција свих просторија и целе зграде Народног позоришта врши се свакодневно и темељно. Са дезинфекцијом смо почели још при појави првог случаја, у првој недељи марта. Веома сам поносна што је Народно позориште и овога пута било пионир у љубави и солидарности и истицању уметности као једног облика духовне превенције над болестима. Заиста, уметности и позориште, драма, опера и балет, могу да промене нечији живот и могу да га излече. Од 18. марта, свакога дана на Jутјуб каналу Народног позоришта стримингом преносимо представе наше драме, опере и балета.

Сваки стриминг прати увод који чине спољна архитектура Народног позоришта, унутрашњост зграде и пут до гледалишта Велике сцене. Зграда Народног позоришта споља и изнутра показује жељу оснивача Кнеза Михаила Обреновића да Народно позориште буде изузетно у својој спољној архитектури, у својој унутрашњости и у свом програму. То је била жеља из које је Народно позориште пре 151 годину започело уметничко стварање и просветитељство највишег ранга.

Величанствено је што наше представе стримингом прати не само Србија, Београд, него и Америка, Канада, Европа, Африка и Аустралија. Због тога је важно да публици широм света прикажемо Народно позориште у Београду као дело архитектуре, као дело унутрашње архитектуре и пре свега као низ разноликих висококвалитетних уметничких остварења драме, опера и балета.

Досадашњи број прегледа на Јутјуб каналу Народног позоришта је већи од двеста хиљада. Наше представе на захтев публике имају и репризе, а број гледалаца се ни за време реприза не смањује. Бескрајно сам срећна што толико људи показује своју љубав и радост и што је дели са ансамблима Народног позоришта. И ово показује да уметност јесте један од стубова друштва, али један чврст, солидан стуб, начињен од истине, љубави и маште. Интересантно је што ће бити архивских снимака који ће нас подсетити на наше великане драмске, оперске и балетске сцене.

Током дана, у сталном смо контакту са свим иностраним партнерима, као и партнерима у земљи, са којима смо планирали различите облике сарадње. Настављамо договоре, преговоре, планирања, могуће је да ће се неки термини померити јер смо сви у пандемији, али нам заједнички рад чак и на даљину значи много.

Са студентима одржавамо часове онлајн, преко мејла, Вибера... Заједно са нама откривају једно ново поље развоја, учења јер су скоро све светске куће отвориле своје архиве, тако да можете пратити Ричарда Трећег, Остермајера из "Шаубине театра" из Берлина, Лабудово језеро "Бољшој театра" из Москве, Људе од воска ХНК из Загреба, можете на један начин путовати и гледати уметничке радове и позоришта разних градова и разних земаља. Стриминг представа је један добар простор који буди мишљење код студената и проширује њихова знања.

Стижете ли да размишљате о, да ли се припремате за неку нову режију?

- Већи део мога дана, више ноћи, посвећујем читању. Радим на тексту Вирипајева, а такође припремам и један пројекат за Нови Сад - европску престоницу културе.

Од кад сте на челу Народног позоришта појачана је међународна сарадња - и гостовања позоришта из других земаља код нас, и гостовања нашег Народног позоришта у иностранству. Хоће ли бити снаге и воље да се то настави после пандемије?

- У сталном смо контакту са свим партнерима. Настављамо договоре са Театром де ла Вил из Париза и Изабел Ипер за представу Marysaidwhatshesaid у режији Боба Вилсона, који су финализовани. Радимо мањинску копродукцију са театром из Бремена, Немачка и редитељем Армином Петрасом на пројекту Живот и судбина по роману Василија Гросмана, а започели смо и Европски пројекат са редитељем Робертом Шустером из Берлина и позориштем из Клагенфурта, Аустрија. У договорима смо и са СНГ Марбор за копродукцију за 2021. годину.

Претходних годину дана Народно позориште је потписало петнаест Споразума о сарадњи са театрима из региона и Европе, са СНГ Марибор и СНГ Љубљана, МНТ Скопље, ХНК Загреб, ХНК Иван пл. Зајц Ријека, Краљевским драмским позориштем Драматен из Стокхолма - Шведска, Дојчес Театром из Берлина, Градским позориштем из Клагенфурта - Аустрија, Државним академским драмским позориштем Максим Горки у Нижњем Новгороду - Русија, Народним позориштем из Будимпеште - Мађарска, Каирском опером - Египат, Националном опером Булем Бесаи из Алжира...

У Народном позоришту су током годину дана гостовали Дојчес театар - Берлин, Драматен из Стокхолма, ХНК Загреб, после 38 година, СНГ Љубљана, МНТ Скопље. Кинески савремени балет, Фондација "Сергеј Полуњин" са великим балетским уметником Сергејем Полуњином и представом Посвећење, Камерна опера из Санкт Петербурга - Русија, Градско позориште Клагенфурт - Аустрија...

Са друге стране Народно позориште је гостовало у ХНК Загреб први пут после 38 година, у СНГ Љубљана, на Дубровачким летњим играма, на фестивалу Максим Горки у Нижњем Новгороду, солисти опере и балета гостовали су у Бечу, по први пут је балет Народног позоришта гостовао у Бањалуци у Републици Српској. Гостовали смо у Бечу са Балканским шпијуном у Акцент театру, на Тиватском фестивалу Пургаторије, опера Бастијен и Бастијена, солисти Опере и Оперског студија су гостовали у Никшићу у Црној Гори.

Наравно да је Народно позориште као централна установа културе Републике Србије посебну пажњу посветила позориштима у Србији у којима смо по први пут гостовали са опером и балетом. Током ове сезоне гостовали смо са опером Аида и балетом Лабудово језеро у Чачку, са опером Бастијен и Бастијена у Врању, Пожаревцу, са опером Коштана у Врању...

Покренут је и Програм едукације професионалаца и публике Платформа, коју чине различите уметничке радионице и гостовања предавача. Прошле године наши предавачи су били Имануел Шипер, драматург чувеног немачког колектива Римини Протокол, Димитрис Сотириоу, кореограф и савремени плесач из Грчке, истакнути чешки редитељски дуо СКУТР који чине Мартин Кукучка и Лукаш Трпшиковски, Саломе Дастмалчи из Дојчес театра из Берлина, Крис Јегер, дизајнер светла са тридесетогодишњим искуством рада у европским и светским позориштима. Ове године радионице су одржали Џен Блејк, позната „сторителерка" из Велике Британије, Вјачеслав Кушков, Хадар Диман и Ромарик Сеган глумци и уметнички сарадници на представи Час када нисмо знали ништа једни о другима према делу Петера Хандкеа, Зузана Жабкова, кустос и драматург Центра за кореографски развој СЕ.С.ТА у Прагу.

Пандемија короне затвара свет у националне/државне границе. Уметници без сталног ангажмана у институцијама су и социјално угрожени. Како размишљате о томе?

- Пандемија је поставила велико питање човечансту о његовом досадашњем понашању, како према планети земљи, тако и према култури и науци. Очигледно да је човечанство улагало више у оружје него у науку и културу. Пандемија поставља питања да ли су наши путеви били исправни, да ли је цивилизација ишла у добром смеру или не.

Наравно, пандемија је потпуно променила географску мапу света. уједињена Европа је затворила границе, граде се нови зидови иако досадашња правила не важе, а да ли их је уопште било?Питање солидарности и емпатије као основна начела људскости у великом су искушењу. Одређени га исказују, а многи од којих се то очекивало га не показују уопште. 

Што се тиче слободних уметника, верујем да ће им наша држава омогућити некакву врсту примања и тиме им омогућити егзистенцију. Слободни уметници и независна сцена су веома важан аспект кулуре једног друштва и они се морају пажљиво неговати и поштовати. У томе се огледа наша солидарност и љубав. Средстава за опстанак у оваквој ситуацији су нужна, јер после ове пандемије, неопходна нам је Независна сцена и наше колеге слободни уметници.

Пандемија је простор и време, утвара Виљема Блејка, а утваре су егоцентричне, самозадовољне личности и од њих нас може спасити само солидарност. Криза је време да се схвати да нема живота без љубави, солидарности и људскости. Данас је животу угрожен. Ми смо га угрозили највише својим лажима и нељудскошћу, похлепом и жудњом за профитом.

Чиме се браните од природног људског страха од болести, стрепње за ближње, од лоших вести?

- Карантин је изузетан простор испитивања личног ја, ситуација у којој свако може себе да доведе у питање и мислим да је то шанса да свако упозна себе, што неће бити ни лако ни лепо ни пријатно, али је шанса да се постане бољи човек.

Браним се радом и читањем. Никада нећу заборавити причу Рахеле Ферари која је везана за Други светски рат. Рахели Ферари је јављено да ће Гестапо доћи по њу да је води у логор. Она се питала „Шта да радим, где да бежим, где да идем, немам где, седим и чекам смрт да дође по мене". И како је говорила Рахела „И тако чекам ја један сат, чекам два сата, бојим се, само мислим о томе, а онда узмем Достојевског и његову причу Крокодил и почнем да читам и читам и смејем се и читам и дође јутро и Гестапо никада није дошао по мене".

Шта нам препоручујете да радимо или читамо, гледамо или слушамо ових дана? Како да чувамо дух?

- Читајте песнике пре свега, читајте поезију, књиге, радите све оно што дуго нисте радили, причајте са породицом, гледајте породицу у очи, научите да их слушате и да осећате за њих. Помозите ако можете, позовите пријатеље, телефонирајте и непријатељима, можда ћете постати пријатељи. И помозите нашим лекарима тако што нећете излазити и нећете бити још једна бројка више у болницама. Путујте интернетом, читајте, радите, мислите, волите, брините о другима, маштајте. Једноставно одбаците утвару, гурните је дубоко у језеро и постаните бољи људи. То је велики задатак.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 04. јул 2024.
24° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару