петак, 14.04.2023, 17:00 -> 17:02
Извор: РТС,
Кан 2023: Лоуч, Скорсезе, Вендерс, Меквин, Викенд и рекордан број редитељки
Филмски фестивал у Кану представио је селекцију за своје 76. издање, наглашавајући остварења великих редитељских имена као што су Мартин Скорсезе, Вес Андерсон, Кен Лоуч, Кетрин Брејат, Вим Вендерс, Хироказу Корееда и Тод Хејнс. Ови филмски ствараоци ће премијерно приказивати филмове у конкуренцији и ван ње, што значи да ће само неколицина одабраних имати прилику да освоји Златну палму.
Дежа ви ефекат позната је појава када је у питању Кан, кога често оптужују да има омиљени круг филмских стваралаца и да није спреман да прикаже ново лице филмске индустрије као други велики фестивали.
Ове године, међутим, направљен је искорак у погледу заступљености. После критика што у својој селекцији немају више жена, Кан ће оборити сопствени рекорд са шест филмова жена редитеља. Међу њима су La Chimera Аличе Рорвахер, Club Zero Џесике Хауснер, Last Summer Кетрин Брија, Anatomie d'une chute Жустине Тријет, Banel et Adama Рамате-Туле Си и документарни филм Каутер Бен Ханије Four Daughters. Од њих шест, само су Си и Бен Ханија први пут у Кану.
Такмичење ће имати и наглашену италијанску ноту са последњим филмовима Нанија Моретија (Сунце будућности), Марка Белокија (Rapito) и Рорвахерове, која је раније била у конкуренцији са Чудама и Срећан као Лазаро, који је освојио награду жирија, односно награду за сценарио.
Поред Четири ћерке, у конкуренцији је још један политички оријентисан документарац, Jeunesse, кинеског редитеља Ванга Бинга, који је претходно био у Кану са Мртвим душама, а у специјалним пројекцијама биће приказан и његов Човека у црном. Вендерс, добитник Златне палме за Париз, Тексас, поново је у потрази за Савршеним данима, једним од два филма која ће приказати у Кану.
Директор фестивала, Тијери Фремо је истакао ретко присуство два документарна филма у званичној конкуренцији. Документарци су такође освајали главне награде на недавним фестивалима, као што су најновија издања Берлинала (On the Adamant Николаса Филбера) и Венеција (All The Beauti and the Bloodshed Лауре Поитрас). Кан има своју историју са документарцима. На пример, Фаренхајт 911 Мајкла Мура освојио је Златну палму када је председник жирија био Квентин Тарантино, 2004. године.
Поред главног такмичарског програма, кански „Известан поглед“ ће приказати широк спектар нових редитељских имена из целог света, укључујући велику делегацију филмова са афричког континента и први филм из Монголије, Кад бих само могао да хибернирам, Зољаргала Пуревдаша. Известан поглед ће започети француским филмом Le Regne Animal Томаса Келија, чији је дугометражни деби Les Combattants освојио неколико награда Цезар.
Током својих осам деценија, Кан је постао најпознатија светска прослава филмског стваралаштва. Његови црвени теписи којим дефилују највеће звезде, блиставе журке, висока мода, медитерански угођај – све помешано са издашним дашком сунца – практично су синоним за гламурозну страну филма. Али та индустрија се мења, а студији су све више фокусирани на промоцију својих сервиса за стриминг, док се суочавају са штедњом и отпуштањима, све праћено изгледима за могућу рецесију.
Иако су се у фестивалској селекцији налазили и филмови великих студија, баш као што је прошле године у Кану била премијера Топ гун: Маверика и Елвиса, нејасно је да ли ће фестивал примамити толико посетилаца и колико ће они трошити на забаве и филмове. који су доступни на стриминг платформама.
Са своје стране, Кан је деловао као да ништа, чак ни економски пад, не може да спречи да тече мед и млеко. Последњих недеља, фестивал је мамио филмофиле блиставим најавама да се Скорсезе враћа на Кроазету са филмом Killers of the Flower Moon, 38 година након што је освојио награду за најбољу режију филмом У ситне сате, као и „Дизнијевим“ Indiana Jones and the Dial of Destiny и кратким филмом Педра Алмодовара, Strange Way of Life.
Стив Меквин ће се вратити на фестивал са Occupied City, филмом о Амстердаму током нацистичке окупације. Меквин је раније освојио Златну камеру у Кану са филмом Глад. Остали угледни редитељи предвиђени за специјалне пројекције су Вендерс, поново, са Le Bruit du Temps и Клебер Мендока Фиљо са Pictures of Ghosts.
Тијери Фремо, директор фестивала, био је домаћин уводне конференције за новинаре у сенци Јелисејских поља заједно са новом председницом Кана, Ајрис Ноублох, бившом директорком „ВорнерМедија“.
„Погледали смо више од две хиљаде филмова. Ове бројке делују импресивно, али у исто време, одражавају здравље светске кинематографије и тежњу да се у целом свету снимају филмови“, рекао је Фремо на препуној конференцији за медије. Такође је поздравио шири међународни карактер изабраних филмова међу којима има мање француских филмова.
Фремо је рекао да званична селекција није закључана, а очекује се да ће још филмова бити представљено у наредним данима. Неки филмови за које се прича да би се потенцијално појавили на фестивалу укључују наставак Јадника Лађ Лија , као и филм Poor Things Јоргоса Лантимоса.
Фремо је додао и да се очекује да ће прва холивудска лига слетети на југ Француске. Међу ове емисаре спадају и Вес Андерсон са филмом Asteroid City, у коме глумачкu екипu предводи Том Хенкс, Марго Роби, Скарлет Јохансон и Тилда Свинтон; затим Хејнс са филмом Мај децембар са Натали Портман и Џулијаном Мур; и ХБО-ов Идол, серијал коју води Викнд, у режији творца Еуфорије, Сема Левинсона.
Као што је раније најављено, фестивал ће отворити Мајвенова драма Jeanne du Barry са Џонијем Депом у главној улози. Рубен Остлунд, шведски редитељ који је два пута освојио Златну палму за филмове Квадрат и Троугао туге, председаваће такмичарским жиријем. 76. издања Канског филмског фестивала који ће трајати од 16. до 27. маја.
Коментари