четвртак, 26.01.2023, 14:53 -> 06:52
Извор: Телеграм
Давор Шпишић: Вера је антихероина стоичке издржљивости
На нашим балканским вукојебинама женама се и даље невољно признају статуси икона. А да иконична снага супержене понесе амблем једне читаве трауматичне епохе, е то је тек прави ендем. Зато је српска телевизијска серија „Вера“, којој смо на РТС-у управо одгледали и другу епизоду (емитује се суботом и недељом) вишеструко интригантна, пише Давор Шпишић, филмски критичар хрватског портала „Телеграм“.
Као вешто скројен жанровски блокбастер производ телевизијске индустрије и као сложени социолошки феномен.
Прича паралелно рађеног филма и десетоделне ТВ серије Вера базира се на животу и вратоломној судбини Вере Пешић (1919.-1944.), српске Мате Хари.
У психотичном прологу Другог светског рата Пешић је на усијаном београдском терену шпијунирала за рачун немачких, француских, енглеских и југославенских кабинета обавештајних моћи.
Види се респект према снажним женама
На крају брзотрошећег животног пута скончала је пред пушчаним цевима четничког стрељачког вода. Кратак, турбулентан и самоуништавајући Верин живот у предигри друге светске клаонице, као поручен је за призивање мита и рекреирања историјских чињеница. Линија појединачне судбине на фрески колективне трагедије увек је вибрантан фикцијски материјал.
Дође ли у зналачки инспирисане руке, попут редитеља Недељка Ковачића, који с Кристином Ђуковић потписује и сценарио, сочност телевизијске авантуре је загарантована.
Занимљиво је да је филмска верзија Вере Ковачићев дебитантски филм, а телевизијски формат, како већ прве епизоде најављују, омогућиће још сложеније разигравање свих слојева динамичних збивања и карактера.
Ваља подсетити да се Ковачић једном другом стварносном иконом из наше историје – Јованком Броз, бавио у документарно-играној серији Јованка Броз и тајне службе, тако да је приметан његов људски и стваралачки респект према снажним женама.
Комбинација трилера и мелодраме
Ковачић се непогрешиво одлучио за жанровску комбинацију шпијунско-политичког трилера и мелодраме, не бежећи ни од стрипоидног форматирања, ескапистичког гламура (продукција је заиста високих стандарда) и попкултуралних референци, постижући скоро артифицијелан угођај – стање тако својствено у времену пред великим друштвеним катастрофама.
Лавовски је лов одрадила глумица Јована Стојиљковић у чијој се доживљености и проживљености Вере узбудљиво кристализирају Ковачићеве визије. Верину мантру о холивудском сну којег носи као кофер, бежећи из провинцијалне учмалости у неодољиви зов Београда, Јована претвара у шеретску мембрану иконе исконског оптимизма.
Тихи и Прле за нове генерације
Њена је Вера изазовно неоптерећена Лолита, она која спољашњу инфантилну устрепталост и глад за бегом из социјалног безнађа претвара у снажно оружје егзистенцијализма. Тврдо и тврдоглаво решена да опстане у бруталном мушкарачком свету, несумњиво је снажнија од свих тих бараба што се иживљавају на њеном телу и души.
Вера Јоване Стојиљковић природно припада Отписанима. Оно што су нашим детињствима били Тихи и Прле, Воје Брајовића и Драгана Николића. Нове генерације имају Веру. Антихероину стоичке издржљивости.
Коментари