понедељак, 07.04.2025, 07:00 -> 07:13
Извор: РТС
Аутор: Сања Лучић, дописница РТС-а из Италије
štampajФијат 600, популарни фића, пуни 70 година
Италијани га називају поп иконом која их везује за нека лепшта времена. „Фијат 600“ је рођен 1955. године и за ову земљу представља симбол економског благостања након Другог светског рата. Његова производња је престала 1970. године. Ове године овај незабравни аутомобил у многим земљама света, пуни 70 година.
Након другог светског рата у годинама економске, друштвене и политичке реконструкције, аутомобилска кућа из Торина под вођством Виторија Валете, прихватила је изазов да направи аутомобил који ће бити лако доступан Италијанима.
Чим је „фијат 600" изашао на тржиште доживео је велики успех. Представљен на Салону у Женеви 1955. постао је икона економског процвата и обележио детињство и младост многих Италијана који путовања и одмор везују за тај мали али истовремено и породични аутомобил.
Италијански јавни сервис Раи који у то време није пуштао рекламе, емитовао је краткометражни филм о рођењу новог аутомобила, а који је припремила Ћинефијат.
Израда овог новог аутомобила који је требало да представља рађање модерне Италије била је поверена инжењеру Дантеу Ђакози. У ауто тежине максимално 450 килограма је требало да се смести четворо путника и морао је мало да троши.
Инжењер се одлучио за течно хлађени линијски мотор са четири цилиндра, у комбинацији са мењачем са четири брзине. Тако је рођен легендарни мотор „фијат 100“ са 21,5 коњских снага који је могао да достигне брзину од 100 километара на сат и који је, уз одређене промене, остао у производњи скоро 50 година опремајући читав низ Фијатових мањих аутомобила.
„Фијат 600“ је током година доживео бројне верзије. Производио се у Италији, а по лиценци и у Шпанији, Немачкој, Аргентини, Чилеу и Југославији. „Застава“ у Крагујевцу је произвела 923.487 примерка под именом „застава 600“, „застава 750“ и „застава 850“.
Возила су се производила у Италији од 1955. до 1959. да би се производња касније преселила у Крагујевац под именом „застава 600 Д“ и мотором од 767 цм3 и са вратима која су се још увек отварала „уз ветар“. „Заставин“ модел 750 са чијом се производњом започело 1964. имао је врата каква се користе и данас на аутомобилима и остао је у производњи до 1985. уз „заставу 850“ са чијом се производњом започело 1980. године.
Италијански медији подсећају да се у Југославији овај ауто звао „фића“ по лику из стрипа који га је рекламирао. „Фијат 750“ по Заставином моделу производио се и у Колумбији између 1977 и 1979.
Цена „фијата 600“ у Италији је била око 590 000 лира што је било доступно већини Италијана. Број произведених „фијата 600“ у Италији се зауставио на 2.695.000 примерака 1970. године, а то је и данас најомиљенији аутомобил Италијана који га везују за нека срећнија времена. Његов рођендан је прослављен на AMTS-у (Auto Moto Turin Show) у Торину.
Коментари