Ван Гог, Лотрек, Моне... Зашто их швајцарски музеј повлачи са изложбе
Један од водећих музеја у Швајцарској, Кунстхаус у Цириху, повлачи пет слика са једне од изложби, а разлог је сумња да су биле предмет пљачке нациста.
На „исправност“ порекла слика у Кунстхаусу из колекције Емила Бирлеа, дуго се сумњало. Бирле је био трговац оружјем, рођен у Немачкој, а обогатио се за време Другог светског рата правећи и продајући оружје нацистима, дуго се сумњало.
Одлука о повлачењу слика уследила је после објављивања нових упутстава за рад музеја, која имају за циљ да се испита где се заправо налази велики број уметничких дела која још нису враћена породицама од којих су – украдена.
Слике које се повучене су Башта у Живернију Клода Монеа, Портрет вајара Луја-Жозефа Гистава Курбеа, Жорж-Анри Мануел Анрија де Тулуз Лотрека, Стара кула Винсента ван Гога и Пут узбрдо Пола Гогена.
Одбор фондације за колекцију Емила Бирлеа наводи у саопштењу да су чланови „посвећени тражењу правичног решења за слике”, која би укључивала правне наследнике некадашњих власника.
„Због укупних историјских околности у вези са продајом, Фондација је спремна да понуди финансијску надокнаду заоставштини Макса Зилберберга имајући у виду трагичну судбину бившег власника“, саопштено је из Фондације.
Зилберберг је био немачки индустријалац, Јеврејин, власник богате колекције уметничких предмета, који су углавном продати на аукцијама које су организовали нацисти. Верује се да је убијен у Аушвицу.
Шеста, такође спорна слика, Султанија Едуара Манеа, посебно ће се разматрати.
Како пишу поједини швајцарски медији, води се дебата о томе да ли је Зилберберг био приморан да прода Султанију, или је то учинио слободном вољом из финансијских разлога.
Више од 20 држава, укључујући Швајцарску, постигло је сагласност раније ове године да примењују нову праксу америчког Стејт департмента о томе како треба да се поступа са уметничким делима која су била предмет пљачки нациста.
Случај Метрополитен
И Музеј Метрополитен је вероватно озбиљно повезан са трговцима уметнинама на црном тржишту. Међународни конзорцијум истраживачких новинара проучавао је више од 1.000 артефаката смештених у Музеју. Сматра се да Метрополитен поседује велики број опљачканих артефаката.
Музеј је један од највећих и најпознатијих музеја на свету. Али у последње време, губи углед кад је реч о антиквитетима и валидности њиховог порекла. Новинарска организација (ICIJ) већ дуже време проучава ову проблематику. Највећи број „проблематичних“ експоната долази из Камбоџе.
Такође, поставља се питање порекла свих уметничких дела у Музеју.
Од 1.109 украдених артефаката, 309 је изложено у Музеју. Постоји и артефакт из Непала који је био важан за тамошње локално становништво.
Међу експонатима је и статуа Шредара Вишнуа, хиндуистичког бога заштитника. Потиче из села Бунгмати у Непалу...
Застарелост спречава захтеве за реституцију у Швајцарској
Иначе, према швајцарским прописима, данас се не могу поднети правни захтеви за реституцију или компензацију за дела из колекције Бирле – због застарелости.
Када је реч о Бирлеу, он је до своје смрти 1956. године имао колекцију од око 600 уметничких дела. Великим бројем њих управља Фондација Бирле и изложена су у Кунстхаусу као део позајмице која је договорена на рок од 20 година. Остале слике налазе се у домовима Бирлеових рођака.
Коментари