четвртак, 04.04.2024, 18:30 -> 18:35
Извор: РТС
Аутор: Ђурђа Марковић
Маштовити пешачки прелази – улепшавање града или опасност за саобраћај
И у Београду је својевремено било занимљиво осликаних прелаза. Закон не препознаје овакву маштовитост па нових сличних неће бити, а ови стари када их време избрише, неће се обнављати.
Академски сликар Милоје Митровић осликава пешачке прелазе скоро три деценије. Преко прве зебре у Београду прелазили су ђаци Основне школе „Милош Црњански“ на Бановом брду.
„Први пут сам дошао да осликавам пешачке прелазе 1991. године, али требало ми је скоро четири године да би се документа, папири и да би се стручњаци који се баве саобраћајем то одбранили. То су људи који су били нека врста ментора који су успели да докажу да то није штетно, да помаже едукацији саобраћаја и да деца и возачи имају пажњу. Занимљиво је да се ниједан инцидент није десио на њима“, каже Милоје Митровић.
Његове зебре оплемениле су улице многих градова у Србији, али и у региону. Само у Београду оживео је око 30 пешачких прелаза, највише поред школа.
Последње је осликао пре 10 година испред Београдског зоолошког врта. Међутим, данас нема трагова да их је овде некада било, с обзиром на то да је боја постојана до четири године.
Како нам је уметник рекао, тренутно је у преговорима са Бео- зоо вртом да их поново ослика. Иначе, за осликавање пешачког прелаза неопходна је дозвола предузећа које управља путем.
Милоје Митровић каже да у почетку возачи нису били сигурни шта насликана зебра представља, али да никада није било незгода. И из Комитета за саобраћај тврде да овакви прешачки прелази могу да збуне возаче и пешаке.
„Уколико возач наиђе на нешто на коловозу да ли то нацртана зебра, слон, или било шта друго, он може свашта да помисли. Када је саобраћај у питању, односно вођење саобраћаја, ви морате возачу и свим учесницима у саобраћају да дате јасне, недвосмислене и прецизне информације о свему што је битно са саобраћај. У случају непропуштања или чак обарања пешака на једном таквом наводно пешачком прелазу поставило би се питање да ли је то заиста и био пешачки прелаз“, истиче Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја.
Из Секретаријата за саобраћај су нам одоговорили да, иако је иницијатива било, овакво обележавање пешачкох прелаза није прихваћено као стандардно.
Остаци осликаних површина нису уклањани да се не би оштетио коловоз машинским скидањем боје, већ су временом избледели и неће бити обнављани.
Коментари