Читај ми!

Јапан, земља фантастичних аутомата за продају

У Јапану аутомати за продају потрошачима не нуде само напитке, цигарете и слаткише, већ и салате, јаја, готова топла јела, козметичке производе, па и вредне и луксузне предмете, попут накита и злата.

У великој већини земаља аутомати за продају служе да учине пиће и слаткише лакше доступним становништву, али у Земљи излазећег сунца ти уређаји као да оваплоћују потпуно другу димензију економског живота - они потрошачима, поред напитака, сладоледа и чоколада, нуде и јаја, хамбургере, воће, порције супе и друга готова топла јела, замрзнуту храну, паковане палачинке, играчке, веш, хулахопке, козметичке производе и пуно тога другог. 

Због те разноврсности и необичних концепата који су у њима примењени, оне су предмет интересовања извештача, миљенице путника и блогера, те један од елемената који свакодневни живот у Јапану чини другачијим и богатијим.

Јапан светска сила у аутоматима за продају

Наравно, и у Јапану, највећи део тих машина, око 60 посто, служи за продају хладних и топлих пића, као што су вода, сокови, чај и кафа. Највише таквих аутомата у тој далекоисточној царевини поседују америчка "Кока кола" и домаћи произвођачи пића, као што су "Дајдо", "Сантори", "Асахи" и "Јакулт". 

Заправо, конструисање аутомата који могу и да хладе и да греју напитке је јапанска иновација, која се приписује познатом предузећу "Пока" из града Нагоје. Његов оснивач, Тошикаге Тањита, дошао је на идеју да за своју компанију, произвођача пића, поручи од инжењера машину која лети хлади а зими греје напитке 1968. године, када је поспан, током пута аутомобилом, у простору за предах на аутопуту покушао да дође до топле кафе, али у томе није успео, јер је гужва у тамошњем кафићу била превелика. 

И док данас по апсолутном броју аутомата за продају предњаче САД, чија је популација три пута већа од јапанске, са око 6,4 милиона машина те врсте, Земља излазећег Сунца, у којој је врхунац од 5,6 милиона забележен 2000. године, деценијама је држава са највећом пропорцијом аутомата за продају по глави становника. Међутим, број тих уређаја, који је до пре десетак година још увек износио више од пет милиона, у далекоисточној царевини је у 2022. први пут пао испод четири милиона (зауставивши се на 3,96).

Пад је нарочито приметан од 2015. године наовамо, јер од тада сваке године број аутомата за продају у Јапану константно опада два до три посто.

Највећи узрок тог феномена је одрицање од пушења и знатно смањење броја аутомата који нуде цигарете, а ту су и ширење мреже самопослуга у великим градовима, односно, праксе наручивања производа преко Интернета и услуге доставе пића и хране у кућу, која је процветала захваљујући епидемији новог корона вируса.

Економски институт Јано из Токија наводи и да се иза смањење броја аутомата за продају последњих година налази и чињеница да због раста цена струје и надница више није могуће остварити профит какав је постојао у прошлости, као и да недостаје радне снаге која би те машине попуњавала производима, те их технички одржавала.

Ипак, подстицај за опстанак аутомата за продају даје то што су они сада опремљени уређајима и софтвером који омогућавају дигитално плаћање, што значи да је сада у њих могуће стављати скупље производе и на прометним местима остварити бржи обрт него у прошлости, када су све муштерије чепркале по џеповима и новчаницима не би ли прикупиле металне новчиће за плаћање. Помаже и то што се Јапан постепено све више отвара за страну радну снагу, која би могла да надокнади поменуту несташицу кадрова.

Мада се број аутомата за продају у протекле две деценије смањио за чак милион и по, машта пословних људи који их користе за зараду и/или промоцију својих предузећа и даље је жива, па су и иновације и необична решења и даље чести и фасцинантни. Наиме, Јапанци су и сами свесни да су аутомати у њиховој земљи необично бројни и богати када су у питању дизајн и разноврсност производа који се у њима нуде, те своју државу сматрају светском силом у аутоматима за продају.

То практично значи да јапански купци пуно очекују, а продавци морају да се такмиче у оригиналности, духовитости и шарму, како би привукли пажњу потенцијалних муштерија и одвојили се од других субјеката који у свом пословању користе аутомате.

Фасцинантне машине

Зато је и данас у Јапану могуће наићи на аутомате који продају производе који су неочекивани, јер се чине недовољно популарним (попут парадајз соса, али и посластица од паука и других инсеката), сувише кабастим (попут паковања грисина тешких три килограма) или тешким за чување (попут сушија или салата које се састоје од поврћа и шунке), односно, сложеним за справљање (постоје, на пример, аутомати који када се притисне дугме љуште и гњече поморанџе правећи свежи цеђени сок).

С друге стране, има и производа који се чине сувише драгоценим или скупим да би били постављени у машине. Тако у Јапану има и аутомата који нуде накит, попут вереничких прстена, па и златно грумење, мада су такви обично смештени у седишту фирми које су их наручиле, односно, нису постављени на улици, испред супермаркета или у ходницима железничких станица, како је то уобичајено, те су првенствено намењени реклами. 

Несвакидашње широкој употреби аутомата за продају у Јапану несумњиво су допринели врло солидан јавни ред и мир, односно, чињеница да је врло мало вандала који своју досаду и бес искаљују на туђој својини, као и њихова техничка савршеност, будући је практично немогуће доћи у ситуацију у којој такав уређај "прогута" новац а да не испоручи жељени производ.

четвртак, 18. јул 2024.
26° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару