недеља, 03.04.2022, 07:55 -> 12:45
Извор: РТС
Први аутомобил забрујао улицама Београда 1903. године
Први аутомобил у српску престоницу стигао је возом из Беча у априлу 1903. године. Аутомобил је изгледао као кочија са балдахином, модел „неселдорфер“, а због звука који је испуштао, многи су бежали од њега главом без обзира.
Јединствену колекцију од чак 57 олдтајмера, можете видети само на једној адреси у Београду - у улици Мајке Јевросиме 30. Сви аутомобили су у возном стању и представљају колекцију Братислава Браце Петковића, који је из љубави према аутомобилима почео да их сакупља још у младости.
„Он је тим својим хобијем почео да се бави још у средњој школи. Први аутомобил у његовој колекцији је зелени 'форд' модел Т који је он узео од свог комшије. Трампио је неке грамофонске плоче неког предратног певача, Мијата Мијатовића“, открива Богдан Петковић, син Братислава Петковића и директор Музеја аутомобила.
Некада је старе аутомобиле власник могао да купи и за килограм кафе. А неки од њих били су део наше кинематографије. У филму Маратонци трче почасни круг нашли су се модели „форд Т“ и „аеро“, што је још један показатељ њихове непроцењиве вредности.
„Имају историјску вредност. Ми овде у Музеју имамо неколико аутомобила који су били у возном парку Јосипа Броза Тита. Имамо један аутомобил који је био у возном парку краља Александра, у његовој резиденцији у Милочеру. Такође, сређујемо и аутомобил премијера Ђинђића“, додаје Петковић.
Од свих модела који се налазе у овом Музеју аутомобила, највећу вредност има „мерцедес 300Ц“ из 1955. године. Укупно у свету оваквих има мање од 50, па је чувати овакав простор озбиљан задатак.
„Доста је одговорно. Многи посетиоци хтели би да уђу у аутомобил. С обзиром на то да су поставке јако вредне, да је тешко наћи делове за њих, не практикујемо да улазе унутра“, наводи Маринко Јандрић, чувар у Музеју.
Поред првих таблица и саобраћајних дозвола, аутентичан изглед старе ауто-механичарске радионице привлачи посебну пажњу посетилаца, који су најчешће странци.
„Има различитих посетилаца и различитих интересовања. На нашу срећу, а надам се и на срећу посетилаца, аутомобил доста обједињује читав тај спектар различитих феномена од техничких, до друштвених, културних и тако даље. Које ћемо се свакако трудити да што више приказујемо београдској публици“, наглашава Марко Миљковић, историчар и кустос Музеја аутомобила.
Сваки од ових аутомобила има своју вредност на нивоу реткости и приче о времену из ког потиче. Зато ће сваког викенда, од 16. априла бити организовани тематски обиласци Музеја аутомобила.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар