Читај ми!

Кроз Београд је прошло толико различитих трамваја и аутобуса, да ретко који град може са њим да се мери

Радним данима, возилима ГСП-а се превезе око милион и шест стотина хиљада путника. Тешко је замислити да је некада у нашој престоници саобраћало тек неколико трамваја и аутобуса, а све је кренуло од трамваја на коњску вучу.

На линији Калемегдан – Славија 1892. године Београдом је прошао први трамвај на коњску вучу. А само две године касније добили смо и електрични трамвај који је саобраћао до Топчидера.

„Они су имали дрвене клупе унутра које су биле постављене хоризонтално и вертикално. Могли су да приме између 35 и 40 путника. А просечна брзина му је била од пет до седам километара на час. И занимљиво је да нису постојале унапред одређене станице него су трамваји стајали по жељи путника“, објашњава виши кустос Музеја града Београда, Ангелина Банковић.

Са регистарским бројем један, 3. априла 1903. године из Беча је, возом, стигао и први аутомобил. Његова максимална брзина била је тек 15 километара на сат.

„Бошко Радуловић, син велетрговца је био у Бечу. Тамо је видео возила која су се користила и наручио 'Масердов' тип Б, за 15.000 круна. То је чешка фабрика која је каснија постала 'Татра'“, наводи Јован Божиновић, музејски саветник у Музеју науке и технике.

Шездесетих година у Београд стиже 160 аутобуса – чувене марке „лејланд“. Данас је остао само један примерак и чува се, као музејски експонат, у гаражи ГСП-а.

„С обзиром на то да су били намењени за афричко тржиште, нису имали систем за грејање како возачевог, тако и ветробранског стакла, тако ни путничког простора. Убрзо је урађена модификација тог система да би возила могла нормално да саобраћају“, каже Слободан Мишановић, пројект менаџер у ГСП-у.

Седамдесетих су Београђани били поносни на Јована Буља, који је на особен начин регулисао саобраћај у центру града. Данас нам саобраћајци нису толико занимљиви, важно је само да нема гужве.

Најдужа линија београдског превоза је аутобус 583. Његова траса износи чак 73 километра. Саобраћа од центра града до лазаревачког села Трбушница и припада осмој зони. А најкраћа је линија тролејбуса 22Л.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 20. октобар 2024.
11° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи