недеља, 15.03.2020, 19:53 -> 20:30
Извор: РТС
Аутор: Маша Ивков
Вршац, град без реке са 19 мостова
Осим по ветру и вину, Вршац је познат и по мостовима. Старе ћуприје, грађене пре два века, одолевају зубу времена па и данас имају основну функцију – повезују делове града, спајају Вршац са околним местима и сведоче о историји и култури града.
Стари мостови у Вршцу, њих чак 19, зидани су како би премостили поток Месић, који кроз само градско језгро вијуга чак четири километра.
Хировити Месић пресушује често, али уме и да изазове бујични талас, у коме су својевремно Вршчани изгубили животе.
Зато су стари вршачки неимари озбиљно схватали своју реку и пажљиво је премошћавали тамо где су људи имали потребу да паорским запрегама или парадним фијакерима пређу с једне на другу обалу.
Од свих 19, лепотом и функционалношћу коју је задржао до данас, истиче се мост код такозване мале цркве.
„Он је један од најзначајнијих мостова овде у Вршцу зато што представља спону Вршца са једне стране и са друге Панчева и Београда. Поред свега тога мост је од изузетне уметничке вредности, пре свега, због присуства сецесије на њему“, каже Дејан Чимбуровић, кустос-историчар градског музеја.
Мостови су обележје града, али и разлог што Вршац нема трамвајску линију, јер тадашњи инжењери нису имали поверења у времешне ћуприје.
„Између два светска рата је постојао пројекат да Вршац треба да добије трамвајску линију и управо због тих мостова, због њихове крхкости, процењено је да они не могу да издрже један тежак трамвај. Данас смо сведоци да камиони, трактори прелазе преко тих мостова и да им ништа не фали“, наводи Тамаш Фодор из Удружење љубитеља Старог Вршца „Феликс Милекер“.
Одолевају и одолеваће времену
Стабилне камене ћуприје демантовале су предвиђања инжењера, па тако и данас, два века касније, свих 19 има употребну вредност.
Вршачки мостови још дуго ће спајати комшијске обале. Свих 19 биће санирано током ове и наредне године, у склопу пројекта комплетне реконструкције потока Месић.
Биће ојачани и функционалнији, али неће изгубити на лепоти и аутентичности, јер ће санација бити рађена под буднима оком Завода за заштиту споменика.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 4
Пошаљи коментар