Читај ми!

Kineska investicija u Vijetnamu – brza pruga za nove ekonomske veze

Vijetnamski parlament doneo je odluku da odobri izgradnju brze pruge koja vodi od kineske granice, preko prestonice Hanoja do luke Hajfong, teške preko osam milijardi dolara, koju će većim delom finansirati kineska državna Izvozno-uvozna (EKSIM) banka.

Parlament u Hanoju odobrio je izgradnju dugo najavljivane brze pruge od kineske granice do luke Hajfong u severnom Vijetnamu, koja će koštati, procenjuje se, oko 8,3 milijardi dolara.

Prugom dužine 391 kilometar vozovi će se kretati brzinom do 160 km na čas, a po ulasku u Kinu oni će moći da produže do grada Kunminga, prestonice provincije Junan i tačke iz koje se na jug širi mreža brzih pruga poznata kao "Panazijska železnica".

Reč je o sistemu savremenih železničkih saobraćajnica koji se uglavnom finansira kineskim kreditima i gradi zahvaljujući umeću kineskih inženjera i radnika. Ona treba da olakša i ubrza protok robe i ljudi na Indokineskom poluostrvu i tako doprinese rastu trgovinske razmene.

Izgradnja pruge od kineske granice do vijetnamske luke trebalo bi da počne već ove godine, a u gore pomenuti trošak je uračunato i 27 kilometara sporednih pruga. Ona je posebno bitna jer će prevladati problem nekompatibilnosti železničkih mreža dve zemlje, budući da se na severu Vijetnama i dalje koriste zastarele pruge uskog koloseka koje su izgradili francuski kolonisti na samom početku 20. veka.

Vijetnam, tvrd orah za inicijativu "Pojas i put"

Kada je u pitanju izgradnja Panazijske železnice, važan i težak korak napravljen je tokom pandemije kada je 2021. dovršena pruga Kunming-Vijentijan, čime je Laos, južni komunistički sused Kine sa oko sedam miliona stanovnika, dobio praktično prvu železničku prugu u svojoj istoriji.

Drugi krak Panazijske železnice (koja je zamišljena tako da premreži i Tajland i Maleziju i dosegne Singapur na krajnjem jugu Indokine), koji treba da vodi od Kunminga do Hanoja i dalje na jug, međutim, do sada je kasnio s realizacijom, dobrim delom i zbog strahovanja u vijetnamskoj prestonici da bi državu mogao previše da zaduži i ekonomski veže za Kinu.

Naime, od 2014. naovamo dve zemlje se nanovo intenzivno spore oko teritorija i resursa u Južnom kineskom moru, gde je između njih u prošlosti dolazilo do smrtonosnih oružanih incidenata. Usled tih trzavica, mada je nastavio da razvija snažne trgovinske odnose sa Pekingom i zvanično pristupio inicijativi "Pojas i put", Hanoj nije dopustio upliv kineskog kapitala u više predloženih i planiranih projekata, među kojima su i uspostavljanje 5G mreže i izgradnja dugog autoputa sever-jug, koji bi povezao prestonicu i najveći grad u zemlji Ho Ši Min.

Jedina krupna kineska investicija u okviru "Pojasa i puta svile" koju je vijetnamska vlada dozvolila bila je izgradnja jedne linije gradskog šinskog prevoza u Hanoju.

Ipak, Vijetnam, koji, osim u prvoj godini pandemije, već tri decenije beleži vrlo visok ekonomski rast između pet i devet posto, pod novim rukovodstvom kuje planove o novom krupnom privrednom iskoraku. A zato su mu nesumnjivo potrebna kvalitetna saobraćajna infrastruktura i dobre železničke veze sa najvećim trgovinskim partnerom Kinom, s kojom je prošle godine ostvario ukupnu razmenu od 205 milijardi dolara. Pogotovo kada se ima na umu da je ta i inače krupna razmena za samo godinu dana skočila za čak 19 odsto.

Pruga koja remeti ravnotežu u spoljnoj politici

Kuriozitet je da su se u istočnoazijskim medijima bliskim Vašingtonu povodom usvajanja projekta izgradnje nove pruge pojavili članci u kojima se pruga Kunming-Hajfong opisuje kao otklon od politike neutralnosti, odnosno, jednakog odstojanja od dve velike svetske sile SAD i Kine, koju je poslednjih godina vodio Hanoj.

Po tom diskursu, razlog zašto je ta pruga srednje dužine koja spaja susede koji su ekonomski upućeni jedan na drugog sumnjiva i toliko bitna da može da naruši pomenutu spoljnopolitičku ravnotežu je to što ona prolazi kroz resursima bogati region zemlje, u blizini rudnika Nui Fao, koji sadrži najveće svetsko ležište retkog metala tungstena procenjeno na 66 miliona metričkih tona, kao i nekoliko drugih traženih metala kao što su bakar i bizmut.

Tungsten ima veliku primenu u vojnoj industriji i elektronici, u kompjuterima i pametnim telefonima, a SAD i njeni saveznici, EU i Japan, troše više od polovine dostupnih količina, dok proizvode samo oko pet posto. S druge strane, Vijetnam, koji nakon Kine ima najveće poznate naslage retkih zemljanih metala, ima treće najveće rezerve tungstena na svetu.

Otud, američki analitičari, svesni globalne borbe za resurse i lance snabdevanja koju je njihova zemlja otpočela protiv Pekinga, brinu da bi Kinezi mogli da iskoriste svoju finansijsku moć i novu prugu da organizuju nabavke tog deficitarnog elementa iz rudnika Nui Fao i tako praktično ostvare monopol nad njim.

I dok je kineska strana sigurno svesna privlačnosti pomenutog vijetnamskog rudnika, s obzirom na geografsku blizinu dve zemlje, komplementarnost njihovih privreda i prostu činjenicu da SAD nisu u stanju da državama za koje su geopolitički zainteresovane ponude povoljne kredite i znanje potrebno za realizaciju krupnih infrastrukturnih projekata u kratkom roku, svaka vrsta alarmiranja međunarodne javnosti zbog ulaska kineskog kapitala u važnu vijetnamsku infrastrukturu se čini apsurdnom i suvišnom.

понедељак, 24. фебруар 2025.
3° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса