Читај ми!

Bridžspan, najmoćnija konsultantska grupa za koju verovatno nikada niste čuli

U proteklih godinu i po dana, dobar deo sveta saznao je za Mekenzi Skot. Neko zbog razvoda od Džefa Bezosa, a neko zbog ogromnih davanja neprofitnim organizacijama, bankama hrane, školama i zdravstvenim programima za decu. Do sada je donirala skoro devet milijardi dolara, a planira da na donacije "isprazni sef". U distribuciji novca joj pomaže konsultantska Bridžspan grupa. Ko je kompanija koja stoji iza raspodele novca bogatih i kakve veze filantropija ima sa kapitalizmom?

Za nešto više od dve godine, Mekenzi Skot, čije se bogatstvo procenjuje na 57 milijardi dolara, donirala je 8,6 milijardi za 780 organizacija koje promovišu pitanja ravnopravnost polova, rasnu jednakost i javno zdravstvo. Sve to je učinila iako nema registrovanu kancelariju niti ima stalno zaposleno osoblje koje o tome brine.

Umesto toga, sve radi sama sa suprugom Denom, istraživačima i savetnicima neprofitne konsultantske kompanije Bridžspan.

Bridžspan grupu osnovali su 1999. godine u Bostonu, na spratu iznad Hard rok kafea, Tomas Tirni, jedan od predsednika Ibeja, profesor Harvardske biznis škole Džefri Bradak i Pol Kartar, nekadašnji potpredsednik konsultantske firme Bejn i Kompani, čiji je predsednik bio i Mit Romni, koji je kao republikanski kandidat za predsednika SAD na izborima 2006. godine izgubio od Baraka Obame i jedini republikanac koji je glasao protiv Trampa u završnici suđenja u procesu opoziva.

O Bridžspan grupi nema mnogo podataka dostupnih javnosti. Na listi klijenata su, između ostalih, Fondacija Bila i Melinde Gejts, Blumberg filantropija, Ford fondacija, Fondacija Goldman Saks, Rokfeler fondacija, ali i Ujedinjene nacije. Ime Mekenzi Skot se ne nalazi na listi objavljenoj na zvaničnom sajtu Bridžspan grupe.

Kompanija je od trojice osnivača, narasla do firme koja se bavi globalnim operacijama i ima 329 zaposlenih. U Bridžspanu radi, prema pisanju Ekonomista, duplo više žena od muškaraca a više od polovine zaposlenih nisu belci.

Čime se tačno bave konsultanti Bridžspana?

Bridžspan se, kao neprofitna organizacija, bavi pružanjem konsultantskih usluga neprofitnim organizacijama i filantropima. A osim podataka o plaćenim porezima, o njima i nema mnogo podataka. Sigurno je da bogati i filantropi, ili makar veliki deo, ne želi da se o njima u javnosti govori, i da menadžment Bridžspana zna kako da "drži jezik za zubima".

"Bridžspan grupa je globalna neprofitna organizacija koja nastoji da svet učini pravednijim. Od 2000. godine, imali smo privilegiju da savetujemo i sarađujemo sa mnogim od najneobičnijih svetskih lidera društvenih promena, uključujući filantrope, lidere neprofitnih i nevladinih organizacija, i uticajne investitore.

Mi smo strastveni u pomaganju liderima društvenih promena da pronađu rešenja za ekonomske i društvene barijere koje održavaju nejednakost i sprečavaju pojedince, porodice i zajednice da imaju pristup prilikama koje su im potrebne da bi napredovali. Koristimo rigorozno istraživanje da bismo stekli uvid koji pomaže našim klijentima da reše probleme i postignu ciljeve", navodi se na sajtu organizacije.

Usluge obuhvataju savetovanje o strategiji, pronalaženje izvora, kao i podršku tima za vođstvo.

"Uzimamo ono što naučimo iz ovog rada i nadograđujemo ga originalnim istraživanjem, identifikacijom najboljih praksi i inovativnih ideja koje ćemo podeliti sa društvenim sektorom", navodi Bridžspan.

Kakve to veze ima sa filantrokapitalizmom

Filantrokapitalizam je način davanja novca, ali po biznis modelu. Termin su skovali Metju Bišop i Majkl Grin, a Fajnenšel tajms piše da što je više kompanija investiralo u borbu protiv siromaštva, to se povećavala baza njihovih korisnika.

Filantropija, ali na kapitalistički način može da uključuje aktivno ulaganje u socijalne programe radi ostvarivanja specifičnih filantropskih ciljeva koji bi doneli povraćaj ulaganja na duži rok, ili u pasivnijem obliku gde "socijalni investitori" imaju koristi od ulaganja u društveno odgovorne programe.

I to u svetu filantropije nije nešto novo. Naime, po tom modelu funkcionišu Fondacije Bila i Melinde Gejts, Čen–Zukerberg inicijativa. Integracija poslovnih modela u dobrotvorne fondacije fokusirala se na simbiotski odnos između društvene odgovornosti i lokalnog, nacionalnog i međunarodnog tržišta. Kritike tog pristupa davanja odnose se pre svega na to da postoji zabrinutost da privatna filantropija narušava podršku vladinoj potrošnji na javne usluge.

Glavna briga u vezi sa tom praksom je da ona može dovesti do problema sa poreskim prihodima za državu. 

Donacije i dalje idu ka filantropiji, ali neke javne službe možda neće moći da iskoriste ta sredstva jer ih možda nikada neće dobiti.

Iako je davanje u dobrotvorne svrhe izuzetna stvar, to sa sobom nosi i nekoliko problema, i za državu, i za pojedince. Sa jedne strane, sada davne 2010. godine, Gardijan navodi da oko 40 milijardi dolara godišnje u Americi ode na otpis taksi za dobrotvorna davanja.

Sa druge strane, u pitanju je i uticaj ili "parče kolača". Što više novca milijarderi daju svojim dobrotvornim fondacijama, koje u većini slučajeva ostaju pod njihovom ličnom kontrolom, to će više uticaja akumulirati. U svakom slučaju, svi drugi će, po toj logici, imati i manji uticaj.

I tu na scenu stupa Bridžspan grupa. Kao posrednik, "midlmen" između bogatih, bogatijih i najbogatijih i neprofitnih organizacija i socijalnih grupa.

Kako podeliti novac ili paradoks neprofitnih konsultanata

Da bi uticali na to kako bogati raspoređuju novac, moraju da pruže širu sliku kome novac ide i da imaju dosta zaposleniih u upravo tim, siromašnijim zajednicama. A njih u Bridžspanu ne manjka.

Kako grupa navodi na svojim internet stranicama ta perspektiva ih stavlja u karakterističnu poziciju da identifikuju tržišne neuspehe koji sprečavaju odliv kapitala. 

Za Bridžspan se ne zna koliki procenat uzima za usluge i kako ih naplaćuje. Navode samo da u obavljanju posla paze da izbegnu sukob interesa, jer su i sami neprofitna organizacija.

"To znači da kada klijenti donatori razmišljaju o finansiranju naših bivših ili sadašnjih neprofitnih klijenata, mi ne delimo poverljive informacije o klijentima. Našim neprofitnim klijentima jasno stavljamo do znanja da ne kreiramo, niti vodimo kampanje. I mi ne predstavljamo klijente donatore niti delimo poverljive informacije o prioritetima ili strategijama donatora. Pored toga, mi smo savetnici i ne donosimo odluke", navodi Bridžspan.

Međutim, ako se vratimo početku priče, pored velikog broja organizacija, škola javnih zdravstvenih ustanova na listi onih koji su primili donaciju Mekenzi Skot je i sama Bridžspan grupa. Vrednost donacije – nije navedena.

понедељак, 05. август 2024.
23° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару