Francuski "rafal", borbeni avion za budućnost srpske avijacije
Srbija i francuska kompanija "Daso" potpisali su ugovor o isporuci 12 novih višenamenskih borbenih aviona "rafal" vrednih 2,7 milijardi evra. Srbija je, na taj način, postala deveta država sveta koja će u naoružanju imati ove borbene avione. Najmodernija verzija ovog aviona, pod oznakom F4, ima novi radar i sistem za praćenje meta, nove laserski vođene bombe i projektile vazduh-vazduh "MICA NG" nove generacije.
Višenamenski avioni "rafal" naredne su borbene letelice u naoružanju srpskog ratnog vazduhoplovstava, pošto su Srbija i kompanija "Daso" potpisali 2,7 milijardi evra vredan ugovor o isporuci 12 ovih aviona.
"Rafal" će, na taj način, postati prvi francuski borbeni avion u naoružanju srpskog vazduhoplovstva još od četrdesetih godina prošlog veka, kada je tadašnje Kraljevsko ratno vazduhoplovstvo kupilo teške lovce "potez 630".
I prvi ratni avioni u istoriji srpske avijacije bili su francuski, pošto je Srbija 1912. godine, na inicijativu vojvode Radomira Putnika, u Francuskoj obučila šest pilota i kupila prve letelice "blerio 11".
Poslednji borbeni avion zapadne proizvodnje uveden u naoružanje ratnog vazduhoplovstva bio je američki F-86E "sejbr" 1959. godine.
Novi avioni srpskog ratnog vazduhoplovstva naoružani su topom kalibra 30 milimetara, a "rafali" na 14 podvesnih tačaka mogu da ponesu ukupno 9,5 tona različitog naoružanja.
Pokreću ga dva motora "snekma M88" koji omogućavaju najveću brzinu od 2.223 kilometara na čas, odnosno 1,8 maha. Borbeni dolet 1.852 kilometara. Najveća visina leta je 16,8 kilometara.
Razvoj ovog aviona počeo je 1984. godine pošto se Francuska povukla iz programa evropske letelice "jurofajter" i kada je poleteo predstavljao je prvi francuski borbeni avion, koji je od početka razvijan kao višenamenski.
"Rafali" sa različitim paketima naoružanja mogu dejstvovati protiv ciljeva u vazduhu, na zemlji i na moru.
Osnovno naoružanje su projektili vazduh-vazduh srednjeg dometa "MICA", koje u različitim verzijama imaju radarski i infracrveni sistem samonavođenja.
U ulozi aviona za odvraćanje naoružan je krstarećim projektilom "SCALP", koji je Francuska razvila u saradnji sa Velikom Britanijom, koji na daljinu od 250 do 500 kilometara može da ponese bojevu glavu tešku 450 kilograma.
Nekoliko desetina tih projektila Ukrajinci su ispalili na ruske ciljeve. Prvi put je upotrbljen tokom rata u Libiji.
"Rafale" u naoružanju imaju Francuska, uključujući i verziju koja dejstvuje sa nosača aviona, zatim Egipat, Katar, Indija, Grčka, Hrvatska, Indonezija i Ujedinjeni Arapski Emirati.
Коментари