Amfilohije – "političar u mantiji"
Poslednji istup mitropolita crnogorsko-primorskog Amfilohija na temu Kosova i zvanične politike Srbije ne predstavlja novost u njegovom odnosu prema južnoj srpskoj pokrajini, ali nije novina ni na terenu politike, na kojem, ne prvi put, iznenađuje javnost.
U Apelu za očuvanje KiM, koji je Amfilohije nedavno predstavio najbližim saradnicima na, kako su preneli mediji, tajnom sastanku u Crnoj Gori, na početku stoji da se "prvi put u srpskoj istoriji nadvila opasnost da srpska ruka potpiše predaju Kosova i Metohije u tuđe ruke".
Otud i poslednja izjava mitropolita da se boji da politika predsednika Vučića vodi izdaji Srbije i Kosova ne bi trebalo da bude novost, s obzirom na to da je često i u prošlosti znao da daje nesvešteničke izjave i da potpuno neprimerenim istupima iznenadi, pa i šokira javnost.
Apel i izjava o politici izdaje Kosova samo su jedno u nizu njegovih mešanja u politiku, te su zato neretko za Amfilohija i govorili da je "političar u mantiji".
Nedavno je, na primer, mitropolit uzbudio javnost optuživši Srpkinje da su postale majke "čedomorke".
"One u svojim utrobama pobiju za jednu godinu više dece nego što su pobili Musolini i Hitler i Broz i ovi koji su ovde na Kosovu i Metohiji", rekao je mitropolit, što je naišlo na žestoku osudu javnosti, a pojedine NVO tražile su od mitropolita da se izvini ženama.
Amfilohije je nazvao Paradu ponosa "paradom srama i moralnog smrada", a premijerku Srbije Anu Brnabić, inače deklarisanu kao pripadnicu gej populacije, nazvao "antirotkinjom".
Mitropolit je svojevremeno rekao i da oseća grižu savesti jer, po nagovoru iz Crkve, nije otišao u Hag da svedoči u korist Slobodana Miloševića. Za to se javno izvinio na sahrani njegovog brata.
Avgusta 2014. Amfilohije je govorio o istrazi poturica. On je tada rekao da su muslimani "lažni ljudi", te da je "duhovna smrt" koju su širili po Crnoj Gori strašnija od ubijanja.
Nakon potpisivanja Briselskog sporazuma, maja 2013, organizovan je protest na beogradskom Trgu republike na kojem je Amfilohije održao moleban za Kosovo i Metohiju, rekavši: "Molimo se za upokojenje Vlade i Skupštine i da im se oprosti svaki greh."
Amfilohije se tada, kao i kada je sa umirovljenim vladikom zahumsko-hercegovačkim Atanasijem javno kleo svakoga ko "izda Kosovo", stavio na čelo "branitelja Kosova", među kojima su još i desničarske i proruske organizacije, pojedini intelektualci i predstavnici medija.
Time, kako ocenjuju bliski ovim krugovima, on zadržava politički uticaj u Srbiji, koji mu je preko potreban kako njegov arhijerejski autoritet unutar SPC ne bi bio poljuljan.
"Tihi rat dvojice arhijereja"
Poznavaoci prilika u SPC, naime, tvrde da se u Crkvi otvoreno govori o njegovim željama da postane patrijarh, a ova vrsta ambicije pokazala se, kažu, i na zasedanju Svetog arhijerejskog sabora 2015, kada se "Amfilohijevo krilo "otvoreno sukobilo sa epsikopima koji su uz vladiku bačkog Irineja.
Od tada do danas, tvrde isti izvori, traje tihi rat dvojice arhijereja, pri čemu vladika Irinej zastupa koncept dijaloga i saradnje sa predstavnicima vlasti u Srbiji, a Amfilohije se oslanja na pristalice DSS-a i grupu opozicionih intelektualaca desne ideologije.
I dalje se pamte njegove reči koje je izgovorio na opelu ubijenom premijeru Srbije Zoranu Đinđiću u Hramu Svetog Save.
"Ubila ga je bratska mržnja, kratkovida i slepa, koja previđa večnu istinu da ko se mača maši – od mača će i poginuti", rekao je između ostalog.
Kasnije je pokušao da objasni da ta rečenica nije bila upućena Đinđiću, već njegovim ubicama, ali je neprijatan utisak ostao.
Zbog nabrojanih izjava i postupaka mnogi smatraju da Amfilohije Radović odavno nije dostojan odore koju nosi, te da ima nezasluženo veliki uticaj u crkvenim krugovima.
Nije poznato da je Amfilohije zbog svojih izjava ikada bio sankcionisan u SPC, niti da je bilo takvih pokušaja, mada, smatraju analitičari, u najmanju ruku kvari ugled institucije čiju odoru nosi već decenijama.
Amfilohije o Crnogorcima
Jednom prilikom na liturgijama u Cetinju i Crmnici, Amfilohije je uporedio Crnogorce sa volovima i kozama, rekavši da ima dosta Crnogoraca koji misle da su Crnogorci samo zato što su rođeni u Crnoj Gori.
"Po čemu ste Crnogorci? Po tome što ste rođeni u Crnoj Gori? Pa i volovi i koze se rađaju u Crnoj Gori, ali nisu Crnogorci i Crnogorke. Jesu crnogorski volovi i crnogorske koze, ali nisu Crnogorci i Crnogorke koji su celivali i celivaju mošti Svetog Petra Cetinjskog i ikonu Majke Božje, pokroviteljke ovoga grada", rekao je.
Zbog tog govora, Osnovno državno tužilaštvo u Podgorici formiralo je predmet u slučaju krivične prijave Crnogorskog pokreta protiv poglavara SPC u Crnoj Gori Amfilohija Radovića zbog govora mržnje, odnosno povrede ugleda naroda i izazivanja mržnje.
Javnost ga pamti i po vidno pasivnom odnosu prema referendumskoj kampanji za nezavisnost u Crnoj Gori, kada je, tvrde upućeni u tamošnje prilike, većina Srba iz Crne Gore očekivala da se Crkva aktivnije uključi u odbranu zajedničke države.
To je, međutim, izostalo, a ovo su tumačili i kao otvaranje vrata nekoj vrsti distanciranja crkve u Crnoj Gori od Srpske patrijaršije, kako bi u pogodnom momentu Mitropolija crnogorsko-primorska, iz koje je takođe izbrisan prefiks "srpska", stekla autonomiju i postala jedina pravoslavna crkva u Crnoj Gori.
Analitičari primećuju da poslednjih godina u javnim istupima i intervjuima Amfilohije izbegava da govori o teškom položaju srpskog naroda u Crnoj Gori, progonu i nemilosti režima, a u obraćanjima vernicima najčešće koristi termin "mi Crnogorci", iako gro vernika Mitropolije crnogorsko-primorske čine upravo Srbi iz Crne Gore.
Poplave kao božja kazna
Mitropolit je našao sebi svojstven način i da objasni letošnje poplave u Evropi. On je naime izjavio da je nepogoda koja je odnela više od 50 života zapravo "božja kazna i poziv na pokajanje zbog slavljenja pobede austrijske predstavnice i transseksualke Končite Vurst na Evrosongu".
"Ja ne znam ni kako se ona zove. Ta nesrećnica, taj nesrećnik afirmiše se kao Isus i time propagira razaranje ljudske prirode", rekao je Amfilohije.
On je "bacio kletvu" na crnogorsko rukovodstvo nakon odluke da uvedu sankcije Rusiji.
Prilikom predstavljanja knjige "Vratiti se Rusiji" Leonida Rešetnjikova, rekao je:
"Ko ne bio veran jednojezičnoj, jednokrvnoj Rusiji, dabogda živo meso od njega otpadalo, bio proklet tri puta i 3.000 puta od mene. To je ono što je ostavio Sveti Petar Cetinjski svojim Crnogorcima, pa bi bilo dobro da i sadašnji predsednik Vlade Crne Gore pročita ove reči u trenutku kada po prvi put u istoriji zavodi sankcije Rusiji", rekao je Amfilohije.
Mitropolit crnogorsko-primorski pre četiri godine izjavio je da su za njega pedofili i homoseksualci "deo iste priče" i da ima isti odnos prema slučaju penzionisanog vladike Vasilija Kačavende i prema gej paradama.
"U SAD postoji pokret koji je ozakonio homoseksualizam. Zašto ne ozakone i pedofiliju?", zapitao je.
Na konstataciju novinara da se ne radi o istoj stvari, Amfilohije je rekao da ostaje pri svom stavu.
U leto 2005. godine, Amfilohije je organizovao akciju kojom je na vrh planine Rumije helikopterom podgoričkog garnizona postavljena metalna crkva. U govoru koji je održao kasnije, rekao je između ostalog:
"Ko sruši taj hram, Bog ga srušio – i njega i njegovo potomstvo, i časni krst mu sudio", a u pismu tadašnjem crnogorskom premijeru Igoru Lukšiću naveo je da će, ako budu rušene crkve, biti rušene i džamije i da će doći do krvoprolića.
Amfilohijeva dostignuća
Ono što se Amfilohiju ne može osporiti je, tvrde poznavaoci crkvenih prilika, da je vratio izuzetno vrednu crkvenu imovinu, obezbedio nesebičnu pomoć države prilikom izgradnje velikih crkvenih objekata kakvi su Crkva vaskrsenja Hristovog u Podgorici ili Crkva Svetog Jovana Vladimira u Baru.
Za poslednje tri decenije, naime, na području Mitropolije crnogorsko-primorske obnovljeno je na stotine razrušenih i napuštenih manastira, hramova i grobalja.
Uspeo je, kažu, da uz Mitropoliju zadrži ne samo vernike koji se deklarišu kao Srbi i koji su prirodno uz svoju Crkvu već i veliki broj onih koji se izjašnjavaju kao Crnogorci koji su podržali nezavisnost Crne Gore i koji su stub vlasti Mila Đukanovića.
Drugi je po rangu među episkopima u hijerarhiji SPC, ima teološko i filozofsko obrazovanje i govori šest jezika.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 21
Пошаљи коментар