петак, 11.09.2020, 15:53 -> 17:56
Извор: РТС
Da li smo tokom pandemije promenili potrošačke navike
Studija u SAD pokazuje da se kupovina u toj zemlji tokom pandemije koronavirusa potpuno promenila. Amerikanci idu sa preciznim spiskom namirnica u najbliže radnje i samo kada treba. Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije kaže za RTS da su i potrošači u Srbiji postali organizovaniji i da je ređa pojava impulsivne kupovine.
Žarko Malinović iz PKS-a navodi da su se potrošači u Srbiji brzo vratili u normalu posle ukidanja vanrednog stanja – nema više pravljenja zaliha, kupuje se za tri, maksimalno pet dana, a u strukturi kupovine nema posebnih skokova. "Bili smo jedna o retkih zemalja koja nije imala nestašice proizvoda čak i onih iz uvoza", ističe Malinović.
Kao što pokazuju podaci iz SAD, i srpski potrošači imaju poverenja u domaće proizode više od 85 odsto artikala u trgovinskim radnjama su domaći.
Malinović to ističe kao razlog što nije bilo nestašica. Srpsko tržište ima poverenje u domaće proizvode što prihvataju i trgovinski lanci, navodi Malinović.
Malinović kaže da je onlajn trgovina u oblasti prehrane bila veoma malo zastupljena. "Veliki trgovinski lanci na teritoriji Beograda imali su svega 150 isporuka dnevno, interesovanje kupaca je bilo malo, dodaje Malinović.
S druge strane, generalno segment onlajn trgovine na vrhuncu pandemije rastao je i do tri hiljade puta.
Prema njegovim rečima, dobro je da je iskorišćeno iskustvo iz pandemije pa je uspostavljen sistem, povezane su dostavne službe sa trgovcima, pa kod trgovaca postoje posebne kase za službu dostave.
"Rast je dovocifren, zakonska regulativa za rad tih službi je dobra, naročito kada je reč o neprehrambenoj robi", ukazuje Malinović.
Onlajn kao lek za impulsivnu kupovinu
Kao dobru stranu onlajn kupovine, Malinović vidi u tome da će se teže doći u iskušenje da se nešto kupi impulsivno. "Teže je optimizovati onlajn izloge i radnje da biste kupca koji je došao po hleb i mleko ubedite da kupi i deterdžent. Ali kada dođete u radnju i vidite da je deterdžent na akciji i još štošta, pa gotovo 60 odsto artikala koje nismo planirali – kupimo", objašnjava Malinović.
U Americi na internetu našli su se i poljoprivrednici, pa se od farmera direktno naručuje više od 10 puta nego pre.
Malinović napominje da je i u Srbiji bilo organizovane onlajn prodaje poljoprivrednih prozvoda tokom vanrednog stanja, naročito dok pijace nisu radile.
Kao važan segment onlajn kupovine poljoprivrednih proizvoda, Malinović ističe razvijanje procedura bezbednosti hrane i isporuke kao bi se razvilo poverenje u taj vid kupovine.
"Važno je da znamo da se sir i kajmak na 30 stepeni transportuje u za to predviđenom vozilu, a ne u nekom gepeku. Najvažnije trgovcima da imaju rast poverenja kod potrošača i dugoročnu izvesnost poslovanja", kaže Malinović.
Veštačke nestašice zbog dezinformacija
Rast prodaje voća tokom pandemije kao i u SAD beleži se i u Srbiji i to dvostruko više od uobičajenog prometa.
Malinović navodi da je na srpskom tržištu obezbeđeno dovoljno južnog voća iz Turske i Grčke, pošto su Španija i Italija bile potpuno zatvorene.
Ukazuje da uprkos dezinformacijama koje su se širile društvenim mrežama da neće biti limuna, sledećeg dana pošto se zbog ovoga rasproda, našao bi se na rafovima.
Dodaje da je slično bilo sa toalet papirom kada je javljeno da je u Velikoj Britaniji nestalo tog artikla. Naš najveći proizvođač izvozi 70 odsto svoje proizvodnje, kaže Malinović.
Коментари