Pandemija koronavirusa – šansa za digitalizaciju, vreme za lidere

I male i velike firme traže nove načine kako da se promene, prilagode i opstanu. Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež ističe da je Srbija, uprkos krizi, uspela da sačuva izvoz i da su velike firme pokazale solidarnost sa malim kompanijama. Predsednik Srpske asocijacije menadžera Dragoljub Damljanović navodi da su stvari prilično nepredvidive i da je sada vreme da se pokažu lideri. Nebojša Bjelotomić, član Inicijative "Digitalna Srbija" navodi da i IT sektor prolazi kao i privreda.

Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež rekao je da je ova kriza bila pre svega zdravstvena kriza, ali da je uticala na ekonomiju jer nije bilo tržišta.

"Ako budemo zdravi i ako ponovo budemo ponovo uspostavili tržišta koja se sad već dižu, to će ići na dobro", rekao je Čadež.

Prema njegovim rečima, mere koje je Vlada uvela su bile usmerene na to da se sačuvaju firme.

"Kada pogledate nivo zaposlenosti nismo uopšte pali, negde je to sačuvano", kazao je Čadež.

Ističe da sada ide drugi deo mera koji je važan za likvidnost kompanija.

"U Fond za razvoj stiglo je 1.600 zahteva, a odobreno je 512 zahteva, krediti od 36 meseci otplate sa kamatom od jedan odsto i grejs periodom od godinu dana. Već su krenule da stižu uplate privrednicima", napomenuo je Čadež.

Dodaje da kada su investicije u pitanju, prema anketi PKS-a o tome šta očekuju privrednici, 60 odsto anketiranih kaže da će povećati investicije, a da 90 odsto kaže da neće smanjivati zaposlenost.

Navažnije je sačuvati radna mesta i firme 

Predsednik Srpske asocijacije menadžera Dragoljub Damljanović navodi da su stvari počele lagano da se pomeraju, ali ne željenom brzinom.

"Najgore je što niko ne zna šta će se desiti za par meseci. Da se ponovi bilo bi jako teško za biznis. Vide se neki pomaci na tržištu, međutim to je daleko od onoga što je potrebno da ekonomija krene da živi", izjavio je Damljanović.

Smatra da je najvažnije sačuvati radna mesta, ali i firme.

"Sada je jako važno da firme budu agilne i da probaju da nađu svoje mesto u novoj današnjici i prilagode biznis kako su se i njihovi kupci promenili", istakao je Damljanović.

Nebojša Bjelotomić, član Inicijative "Digitalna Srbija" navodi da i IT sektor prolazi kao i privreda.

"Ima u određenim segmentima IT branše velikih prilika, ali ovi koji su se bavili rešenjima vezanim za turizam i ugostiteljstvo su pogođeni kao i te branše. Digitalizacija je dobila realnu šansu da pokaže svoju vrednost", ukazuje Bjelotomić.

Kriza pokazala solidarnost između malih i velikih kompanija 

Damljanović ističe da je paket mera Vlade Srbije mnogo značio, posebno malim i srednjim preduzećima, jer nemaju finansijski kapacitet da prebrode krizu, kao velika preduzeća.

"Preko 65 posto preduzeća iz Asocijacije menadžera su mala i srednja preduzeća, gro njih je to iskoristilo. Svako sada treba da pogleda kako će tržište da evoluira", napominje Damljanović.

Stvari su, kaže, prilično nepredvidive, i privreda na to mora da bude spremna.

"Moramo da budemo spremni da sačuvamo kritičnu masu zaposlenih i strukturu firme. Ko sada uspe da sačuva ljude i brzo pokrene proizvodnju ili prodaju, on će uspeti da kapitalizuje od tih velikih investicija koje su na pomolu. Sada se traže lideri", kazao je Damljanović.

Marko Čadež navodi da su se pokazala solidarnost između malih i velikih kompanija.

"Bio je veoma mali broj blokada. Kada sačuvate taj dobavljački lanac, vi suštinski čuvate vašu poziciju", kazao je Čadež.

Bjelotomić navodi da se prvi put dogodila situacija da je bilo nemoguće napraviti konkurentsku prednost jer su svi stajali.

"Ova situacija je bila prilika da se radnici, menadžment i vlasnici nađu na istoj strani. Mi iz mirovanja moramo jako brzo da pojurimo", naveo je Bjelotomić.

Srbija sačuvala izvoz 

Čadež navodi da je prednost Srbije u tome što je uspela da u krizi sačuva izvoz.

"Imali smo dovoljno i da pokrijemo i naše tržište i za izvoz. Jeste pao, ali ne koliko u drugim zemljama. Izvozili smo prehrambene proizvode. Prehrambena industrija je rasla, imali smo dovoljno da pokrijemo naše tržište i da izvozimo", ističe Čadež, uz napomenu da je bilo važno održati protok robe.

"Prema poslednjim podacima, trgovina među zemljama Cefte značajno je porasla u samo jednoj nedelji, od 6. do 12. maja", naveo je Čadež.

Damljanović ukazuje na to da se kriza mnogo jače osetila u Zapadnoj nego u Istočnoj Evropi. Prema njegovim rečima, Mađarska je veoma otporna.

"Nisu stale investicije. Nastavljena je gradnja, ni u Srbiji nije stala gradnja. Mislim da će najveći problem biti u zemljama koje su oslonjene na turizam", navodi Damljanović.

Predsednik Privredne komore Srbije navodi da je još jedan od efekata krize reorganizacija dobavljačkih lanaca i pomeranja koja su uslovljeni geopolitičkim stvarima.

"Za region možemo da očekujemo dobre stvari koje su vezane za nove investicije", naveo je Čadež.

Damljanović smatra da je kriza ubrzala digitalizaciju u svim industrijama.

Čadež dodaje da naša industrija jeste inovativna.

"Mi smo prebacili svet pet godina unapred kada je reč o informacionim tehnologijama. Svaka tradicionalna industrija mora da se digitalizuje", kazao je Čadež.

понедељак, 22. децембар 2025.
6° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом