Ukrajinsko žito plovi Dunavom, a može i Savom – novi život za rečni transport u Srbiji
Rat u Ukrajini, ali i klimatske promene i pandemija ukazali su na potrebu pronalaska efikasnijih i stabilnijih načina transporta. Za sigurnije snabdevanje Evropske unije, Srbija sa Dunavom i Savom je značajan deo u lancu vodnog transporta. I to se već vidi kroz porast prevoza žitarica iz Ukrajine Dunavom. Po okončanju rata očekuje se i da se istim putem prevozi oprema za obnovu.
Srbija ima vodne puteve koji sada dobijaju na značaju. Da bi se prilika iskoristila, treba i uložiti u prateću infrastrukturu.
"Da bi taj transport bio efikasan, neophodno je unapređenje infrastrukture, jer se sve češće pominje intermodalnost, gde imamo jednu vezu između luka železnice i drumskog saobraćaja, da to funkcioniše efikasno. Ono što je ovde bitno je da su uključene sve zemlje Dunavskog i Crnomorskog regiona i ono što nas praktično ne košta ništa, a to je unapređenje procedura", ističe Vlado Kovačević, direktor Produktne berze Novi Sad.
Kako iskoristiti Dunav i Savu
Ukrajina ove godine očekuje prinos od 57 miliona tona žitarica. A već sada četvrtina ka Evropi ide Dunavom. Ali šta kada i moćni Dunav sa 2.000 kilometara plovnosti počne da trpi zbog suše.
"Da bi se reka koristila, neophodna je navigacija i da se obezbedi najmanji gaz od dva i po metra. Tamo gde su uska grla morale bi da budu ukotvljene rezervne barže da preuzmu i rasterete deo brodova. Taj sistem se koristio i pre 150 godina kao pouzdan, jer je najvažniji kontinuitet prevoza bez obzira na smanjenu efikasnost", objašnjava Manfred Saic, direktor Dunavske komisije.
Četiri zemlje regiona računaju i na Savu koja bi mogla da bude plovna do Siska.
"Na Savi je potrebno produbiti 36 kritičnih tačaka zbog nanosa. Osim obeležavanja ruta na reci, neophodno je uložiti dosta novca u sigurnost plovidbe i u tu svrhu obezbedili smo donaciju od osam miliona dolara. Srbija se obavezala da reši problem na ušću Drine u Savu i ja verujem da će to stručnjaci uraditi", navodi Dragan Zeljko, izvršni sekretar Sava komisije.
Transport železnicom u Evropskoj uniji potrebno je zakazati i do godinu dana unapred. Srbija bi mogla da iskoristi šansu, ali i region.
Ideja za unapređenje transporta ima. Ima i novca za strateške projekte kod Evropske unije - Zapadni Balkan je deo sveobuhvatne agende 20-40 i 20-50.
Коментари