понедељак, 30.12.2024, 05:50 -> 05:55
Извор: РТС
Аутор: Марија Миладиновић Лисов и дописници РТС-а
Da li će globalni talas krize u auto-industriji zapljusnuti i Srbiju – prognoze i očekivanja
Svetska automobilska industrija je na raskrsnici. Jedni daju gas na putu elektrifikacije vozila, drugi migavac za skretanje u suprotnom smeru. Giganti na Istoku se spajaju, američka carina zaustavlja prodor kineskih automobila, Nemci su pod pritiskom sindikata, a kooperanti iz Srbije čekaju da vide kako će se sve to odraziti na njih.
Borbu za opstanak "Honda" će najverovatnije nastaviti u braku sa "Nisanom" koji će u miraz doneti "Micubiši".
"Ako ti pregovori urode plodom biće oformljena treća najveća grupa na svetu koja će imati proizvodni kapacitet oko osam miliona vozila. Osnovni razlog za spajanje 'Honde' i 'Nisana' je to što su obe kompanije pretrpele velike gubitke na kineskom tržištu automobila,“ kaže dopisnik RTS-a iz Istočne Azije Ilja Musulin.
Dodaje da je kinesko tržište najveće na svetu i da se na njemu godišnje proda oko 30 miliona vozila.
Osim sa konkurencijom, upola jeftinijim električnim automobilima sa dalekog Istoka, nemačka auto-industrija već nekoliko godina bori se i sa sve višom cenom gasa, struje i rada.
"Ono što je pozitivan znak to je da su sindikati, pre svega 'Folksvagen' i 'Gemeta', najveći metalski sindikat u Nemačkoj, i rukovodstvo 'Folksfagena' postigli dogovor da ne bude prinudnih otkaza, odnosno, kao što je najavljivano zatvaranje tri fabrike i otpuštanje oko 35.000 zaposlenih, nego da do 2030. dođe do postepenog odlaska oko 30.000 radnika kroz regularno ili nešto ranije penzionisanje uz poprilično fine otpremnine, može se reći“, istiće dopisnik RTS-a iz Nemačke Nenad Radičević
Pritom, kako je naveo, sindikat je pristao da odustane od povećanja plata od pet odsto u naredne dve godine i još nekih beneficija.
Američka industrija uzdrmana automobilima iz Kine
Automobili iz Kine uzdrmali su i američku industriju sa tri miliona zaposlenih i tri odsto bruto domaćeg proizvoda.
"Kad je reč o kupovini električnih vozila, mnogi Amerikanci su i dalje skeptični prema njima jer su u proseku 10.000 dolara skuplji od kola na benzinski pogon. Takođe, cena u 2025. može još da poraste, jer je predsednik Tramp najavio da planira da ukine poreski kredit od 7.500 dolara za kupovinu električnih kola“, naveo je dopisnik RTS-a iz Amerike Aleksandar Žigić.
Prema njegovim rečima, veći proizvođači u SAD, kao što su "Ford" i "Dženeral motors", počeli su da smanjuju ulaganja u proizvodnju električnih automobila i odložili su izlazak na tržište nekih novih modela.
"Volstrit veruje da će proizvođači automobila zaraditi manje u 2025. godini i pored povećane prodaje zbog nižih cena i popusta koji će biti ponuđeni kupcima“, navodi Žigić.
Faktor "grande panda"
Da li će globalni talas krize u auto-industriji zapljusnuti i Srbiju – prognoze su različite. Ulog je veliki – "grande panda". Proizvođači auto-delova već su se suočili s problemima. Kineski proizvođač auto-komponenti u Bariču otpustio je 300 radnika.
"Ne mora da znači da će biti negativna situacija po pitanju Srbije jer ima više nekih pozitivnih najava. Prvo i osnovno jeste proizvodnja 'grande pande' koja je bila najavljena za kraj 2024 godine. Pa je pomereno na početak 2025. godine", ističe dr Veljko Mijušković sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
Kako je rekao, druga pozitivna komponenta je ta što postoji mogućnost dolaska kineskih kooperanata koji bi deo svojih operacija ovde locirali, tako da bi Srbija imali podsticaj ekonomske aktivnosti, tako što bi neke kompanije koje su kooperanti u auto-industriji otvorili svoja predstavništva u našoj zemlji i počeli da rade.
“Što se tiče uticaja na Srbiju, kriza u 'Folksvagenu', ali i uopšte u nemačkoj industriji, poprilično može da se oseti, već sada, pre svega dobavljači kao što su CTF i Kontinental su u Nemačkoj smanjili proizvodnju, ali i smanjili porudžbine od svojih podružnica ovde u Srbiji“, kaže Radičević.
Automobilska industrija jedan je od ključnih sektora srpske privrede, a glavno izvozno tržište upravo im je Nemačka. Proizvođači auto-delova i komponenti upošljavaju oko 100.000 ljudi.
Коментари