"Tojota" se kladi na Kinu, otvara novu fabriku električnih "leksusa"
Dok se drugi japanski proizvođači pred domaćom konkurencijom polako povlače iz Kine, a strani ulagači generalno sve više opredeljuju za umanjivanje zavisnosti od kineskog tržišta zbog straha od ekonomskog trvenja Vašingtona i Pekinga, "Tojota" planira otvaranje novih fabrika i značajno povećanje proizvodnje u toj zemlji.
Japanski i svetski lider u proizvodnji i prodaji vozila, "Tojota", otvoriće novu fabriku u Kini, u kojoj će proizvoditi električnu verziju svojih automobila marke "leksus".
Važan je podatak da će to biti prvo postrojenje "Tojote" u najmnogoljudnijoj zemlji sveta koje će funcionisati samostalno, odnosno, neće biti produkt zajedničkog ulaganja sa nekim od domaćih preduzeća.
Nova fabrika bi trebalo da počne sa radom u Šangaju u 2027. godini, javljaju japanski mediji.
Potpuno vlasništvo nad novom fabrikom
"Tojota" u Kini godinama posluje kroz dva preduzeća, formirana zajedničkim ulaganjem sa domaćim partnerima - to su "Tojota FAV" i "Tojota GAC".
Naime, u prošlosti je kineska država zakonski nametala stranim ulagačima obavezu da se udruže sa nekim od domaćih kompanija, ali su u 2018. godini ti propisi ublaženi za proizvođače ekoloških automobila, tako da je sada moguće imati sopstveno, nezavisno preduzeće.
Te propise, odnosno, poslovnu priliku najpre je iskoristila američka "Tesla", koja je prvi strani proizvođač automobila koji u Kini samostalno poseduje fabriku vozila.
Japanski gigant "Tojota" je prošle godine u Kini, u postrojenjima zajednički uspostavljenim sa kineskim korporacijama, proizveo ukupno 1,75 miliona vozila.
Međutim, luksuzni modeli iz serije "leksus" do sada su bili uvoženi iz Japana. Prošle godine u Kini je prodato oko 180.000 vozila tog brenda.
Drugačiji od drugih
Interesantno je da je "Tojota" objavila novu veliku investiciju u Kini upravo u trenutku kada se drugi japanski proizvođači iz nje povlače.
Kompanija "Micubiši" je prošle godine objavila zatvaranje svoje fabrike u Kini, a to je ove godine učinio i "Nisan", koji je, u sklopu šire redukcije radne snage i proizvodnje, odlučio da napusti postrojenje u Čangdžouu.
Ove japanske proizvođače brzi razvoj kineskih proizvođača električnih vozila lišio je dobrog dela zarade na najvećem svetskom tržištu automobila – obe kompanije su ove godine u Kini zabeležile pad prodaje veći od deset posto.
Zbog proboja domaćih proizvođača električnih vozila (EV), jednu fabriku u Kini ove godine je zatvorila i japanska "honda" – reč je o postrojenju za proizvodnju sedana sa benzinskim motorima.
U saradnji sa kineskim "GAC"-om, "Honda" je, međutim, upravo pustila u rad novu fabriku električnih vozila u Gvangdžouu, čime je svoj kapacitet za proizvodnju automobila na električni pogon u Kini podigla na 240.000 godišnje.
"Honda", inače, trenutno u Kini ima instaliran kapacitet za proizvodnju čak 1,4 od ukupno četiri miliona automobila koje napravi godišnje. No, prodaja njenih vozila u Kini je pala za čak 31 posto u odnosu na 2019, pa ona planira dalje zatvaranje postrojenja za proizvodnju vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje u toj zemlji.
S druge strane, ukupna prodaja "Tojotinih" vozila u Kini je opala za samo dva posto u odnosu na 2023, dok se brend "leksus" dobro drži i prošle godine je ostvario porast prodaje od tri odsto.
Smela strategija
Rukovodstvo tog japanskog i svetskog rekordera, koji je u 2023. godini prodao čak 11,23 miliona vozila širom sveta, planira da do 2035. godine sve modele brenda "leksus" prebaci na električni pogon i da do 2030. postigne rezultat od milion prodatih električnih "leksusa".
Investicija ugledne "Tojote" u novu fabriku u Šangaju od velikog je značaja i za kinesku državu, u kontekstu usporavanja njene privrede i drastičnog pada stranih investicija, prouzrokovanog političkim trvenjem i agresivnim režimom ekonomskih sankcija u formi carina i zabrana prenosa tehnologija, koje prema njoj provode SAD i njeni saveznici.
Upravo su prepreke slobodnom izvozu koje postavlja Vašington, pogotovo sada kada dolaskom novoizabranog predsednika Donalda Trampa preti novi talas carina, opadanje privrednog rasta i žestoka konkurencija domaćih kineskih proizvođača EV razlozi zašto analitičari taj potez "Tojote" ocenjuju kao vrlo hrabar.
No, tu, čini se, nije kraj smelim ambicijama japanskog proizvođača vezanim za Kinu, jer on namerava da do kraja ove decenije drastično uveća svoj proizvodni kapacitet u toj državi: cilj "Tojote" je produkcija tri miliona automobila u Kini u 2030. godini.
Privlačnost Kine
Prevashodni razlozi za to strateško opredeljenje "Tojote" su razvijenost mreže snabdevača, visoka produktivnost kineske radne snage i organizaciona efikasnost proizvodnog sektora u toj zemlji.
Naravno, ne treba zaboraviti ni veličinu kineskog tržišta, mada su na njemu prisutni mnogobrojni igrači zbog čega je konkurencija više nego žestoka - u 2023. godini u Kini je prodato 26 miliona automobila i oko četiri miliona komercijalnih vozila, poput kamiona i autobusa.
Štaviše, u prvoj polovini ove godine prodaja automobila u toj zemlji je dostigla cifru od 14 miliona, što je rast za šest odsto u odnosu na isti period lane.
Originalnost u poslovanju kao rizik i uzrok uspeha
"Tojota" je i mnogo puta ranije u svojoj istoriji preduzimala korake u smeru drugačijem od onog koji se konvencionalno smatra najbezbednijim ili najracionalnijim u datom trenutku.
Poslednji očigledan primer toga je njeno insistiranje na usavršavanju hibrida i razvoju vozila sa gorivnom ćelijom, pa čak i sa vodoničnim motorem na unutrašnje sagorevanje, uprkos tome što su se administracija i kompanije u Kini i Evropskoj uniji opredelile za davanje prioriteta razvoju automobila na isključivo električni pogon.
"Tojota" je usled toga, praktično, dosta zakasnila u proizvodnji EV, što sada nastoji da nadoknadi.
Može se reći da proširivanjem proizvodnje u Kini "Tojota" ide u smeru suprotnom od dobrog dela istočnoazijskih i američkih firmi, koje zbog geopolitičke neizvesnosti izmeštaju svoje kapacitete iz najmnogoljudnije zemlje sveta u jugoistočnu Aziju i drugde.
Takođe, može se smatrati da je ona time stavila opkladu na to da trvenje između vojnopolitičkog bloka koji predvodi Vašington (a čiji je član i Japan) i Pekinga neće eskalirati u rat oko Tajvana ili Južnog kineskog mora, ili dostići nivo koji onemogućuje (isplativo) poslovanje automobilske industrije.
No, sasvim je moguće da će, kao što joj je široki spektar popularnih hibrida omogućio da zadrži svetski tron najvećeg proizvođača i prodavca četvorotočkaša uprkos pomenutom kašnjenju u razvoju čistokrvnih električnih vozila, "Tojota" novim, relativno rizičnim, ulaganjem u Kinu dodatno iza sebe ostaviti one koji su u većoj ili manjoj meri odustali od kineskog tržišta.
"Tojota" u svakom slučaju, kao amortizer koji je štiti od potresa i omogućava joj da se ponaša drugačije od drugih, ima ogromnu količinu keša, pa sebi može da dopusti i određene, relativno krupne, greške koje su posledica klađenja.
Коментари