Turista sve više, kako zadržati kvalitetan kadar
Turizmu u narednim godinama, svetske analize predviđaju najbrži rast u odnosu na druge privredne grane. Sve to u senci nedostatka kadrova, problema sa kojim se suočavaju gotovo sve zemlje. Tema dvodnevnog skupa koji u Beogradu organizuju Unija poslodavaca Srbije i Međunarodna organizacija rada je upravo kako u takvim uslovima kvalitetno ugostiti sve veći broj turista.
Sve turiste odlikuje ista osobina - zahtevnost, bilo da su aranžman platili sto evra ili nekoliko desetina hiljada. Oni za svoj novac žele najbolje.
S druge strane, korona je desetkovala broj zaposlenih u turizmu i ugostiteljstvu jer su mnogi poslodavci posegli za otkazima kako bi smanjili troškove.
To im se sada vraća kao bumerang, jer kad jednom neko ode iz branše, koja nije ni dobro plaćena niti cenjena, teško se u nju vraća. Obrazovni sistem ne daje odgovarajuće radnike za savremeni turizam.
"Naša obrazovanje je na žalost prema profesorskom kadru, a ne prema potrebama privrede i društva. I to ne zbog krivice profesora, već zbog svih nas koji ne ukazujemo jasno šta nam treba pa dolazimo do toga da pravimo nezadovoljnog čoveka koji napušta zemlju što svima nama, i tom mladom čoveku i preduzeću i državi, donosi samo nešto loše", smatra predsednik Unije poslodavaca Srbije Miloš Nenezić.
Međunarodna organizacija rada se poslednjih godina naročito fokusirala na sektor turizma kao najprogresivniju delatnost.
"Želimo da otkrijemo koja su to znanja i veštine koja nedostaju zaposlenima u sektoru turizma i na kojim adresama da potražimo rešenje za te probleme u svakoj pojedinačnoj državi. Pronalaženje kvalitetnog kadra je najveći izazov za poslodavce, naročito u hotelijerstvu", kaže Julia Drumea iz Međunarodne organizacije rada iz Budimpešte.
Razvoj turizma utiče i na razvoj mnogih drugih privrednih grana pre svega poljoprivrede i saobraćaja.
“Ministarstvo turizma podržava kroz kreditne linije razvijanje samozapošljavanja u Srbiji, vraćanja ljudi, na primer, na seoski turizam i to će omogućiti zadržavanje kvalitetnog turističkog kadra u Srbiji", ističe pomoćnik ministra turizma Nemanja Radović.
Turizam u Srbiji u bruto društvenom proizvodu učestvuje sa oko 3 i po odsto. U resornom ministarstvu očekuju da će se narednih godina taj procenat udvostručiti.
Коментари